Det er fortsatt tidlig i 2013, men allerede er planleggingen av høstens bussruter i Trondheim igang. Disse skal nå presenteres for Miljøpakken for et endelig vedtak.

Tips «Oppdraget» nå! oppdraget@adresseavisen.no.

Les også: Dette er oppdraget!

Men plan- og driftssjef i AtB, Harald Storrønning, letter litt på sløret. Her er deres ønsker og forslag til forandringer:

  • Avlastning fra sentrum på rute som starter på Byåsen. Det vil bli omstigningsmuligheter til andre ruter fra Åsveien som går over St. Olavs, opp til Lerkendal opp til omkjøringsveien på Nardo og til Dragvoll. Det vil ifølge AtB avlaste rute 8 på østsiden, og rute 5 og rute 19 på strekningen. Samtidig løfter den bort en del av trafikken som går gjennom sentrum. Det vil korte reisetiden betraktelig til Dragvoll.

Morgentilbud til St. Olav

  • Morgentilbud til St. Olavs fra øst som ikke finnes i dag. Styrker også rute 6 øst generelt.

  • Servicetilbud i området Hammersborg/Fagerlia. Legge om og styrke rute 10 til Skistua. Den skal gå fast i Byåsveien, men vil ha noen turer over Utsikten.

  • I dag starter rutene 36 og 66 i sentrum. Disse vil nå starte på Lohove og Dragvoll og passere sentrum. Disse to rutene gjenoppstår som rute 2.

Styrker øst

  • Det er ønske å koble dagens rute 11 til dagens 44. Den passerer sentrum, og tilbudet på Heimdal øst/Heggstadmyra forsterkes.

  • Omstigning på Heimdal, rute 9 mot 43 og 71 skal forbedres

  • Rute 7 blir hetende Vikåsen-Reppe-Romolslia og rute 6 Værestrøa-Flatåsen for å styrke tilbudet på østsiden mot Leangen-Rotvoll-Ranheim.

- Dette er ønsker vi har, men vi kan ikke garantere det blir slik før Miljøpakken har sagt hva de mener, sier Storrønning.

Les også: Dette er ukens «Oppdraget»-team.