Adressa.no fulgte folkemøtet om bord på buss nummer ni fra Dragvoll til Lundåsen tirsdag formiddag. Avgangen var klokka 11.00 fra studiestedet til NTNU. Dersom du gikk glipp av folkemøtet eller vil se det på nytt, så vil turen i sin helhet komme senere i ettermiddag.

11.00: Sjåfør Harald Sehm lover at han skal gjøre sitt beste på turen. - Vi gjør bare den jobben vi får beskjed om, sier han.

11.10: En leser spør om hvorfor mange busser bestandig er fulle. - I fjor ble det satt inn 20 leddbuss i Trondheim. Vi bruker mye penger på ekstra kapasitet, svarer Harald Storrønning og Knut Aspås i AtB.

- Kjørt forbi flere ganger

11.13: Madeleine Lorås i Studenttinget vil ha et busstilbud hun kan stole på. - Det er viktig at bussen er presis, selv om vi kan ta bussen ti minutter tidligere. Jeg har selv blitt kjørt forbi flere ganger. Mange studenter blir forsinket og frustrert, sier hun. Når det gjelder prisnivået er hun veldig fornøyd med tilbudet.

11.16: Knut Aspås snakker med Lorås i Studenttinget. Han forteller at rute fem er den mest passasjertunge ruten til AtB. - Vi er klar over at det er en meget brukt rute, og vi setter stadig inn tiltak, sier han.

11.20: Busspassasjer Kristin Fuglø forteller at det ikke er så enkelt å ta buss med barnevogn. - Du kan bare glemme å ta buss i tre-fire-tiden når alle studentene skal være med fra Dragvoll. Da er det fullt!, sier hun.

11.25: Harry Tiller snakker med bussjåfør Sehm. Han lurer på om det er et problem at det er for mange som tar bussen. - Det går bra, men det er snart ikke plass til flere busser på bussholdeplassene, svarer han.

Tiller lurer på om det er for tett mellom avgangene. - Nei, det kan jeg ikke si. Det er utfordringer, og vi klarer ikke alltid å holde ruta. Det sier kundene også, forteller Sehm.

Vil ha dyrere billett

11.29: Leserspørsmål til AtB: Hvordan er tilbakemeldingene fra sjåførene om tidspress? - Det er samme kjøretid hele døgnet rundt. Da blir det sprekk i feltet. Det viktigste for oss er at avgangstidspunktet holdes. Kunder kan oppleve at de er forsinket underveis, men det skal være nok tid til å rekke neste avgang, sier Harald Storrønning.

11.33: Bussen har kommet til Midtbyen. Her kommer politikerne om bord. - Vi er i sterk vekst og vi må ha et godt tilbud, oppsummerer fylkesordfører Tore O. Sandvik. Gruppeleder Morten Ellefsen (Frp) i fylkestinget kunne tenke seg dyrere bussbilletter.

- De er ikke så prisfølsom som de rødgrønne legger opp til. Vi mener at folk kan betale litt mer. Månedskort kan koste 630 kroner. Det er ingen upris. Det ville spart fylkeskommunen for mange kroner, mener Ellefsen.

Tore O. Sandvik er uenig, og lover at det skal brukes mer penger til kollektivtilbudet. - Det er begrenset plass til biler i sentrum. Vi er helt avhengig av at det blir færre som kjører bil. Noen må kjøre bil, det forstår jeg, men det er sløsing å bli sittende i endeløse køer. Derfor må vi legge til rette for at de som kan kjøre buss, får den muligheten, sier Sandvik.

11.43: En leser lurer på når bussen blir gratis. Sandvik fastslår at de aldri vil subsidiere hele billetten. En annen leser lurer på hvorfor det må koste så mye for engangsbillett. - Vi belønner de som reiser ofte, det skal lønne seg. Da bruker bussene mindre tid på bussholdeplassene, sier Sandvik.

AtB-sjefene tar buss eller sykler

11.46: Kommunalråd Geir Waage (Ap) forteller at det er et tak på hvor mange busser som kan være i sentrum. - Samtidig så blir det helt avgjørende med busser som ikke må gå via Midtbyen, som kobler bydelene sammen. For eksempel fra Byåsen til Leangen, sier han.

11.49: - Etter at vi innførte mobiletten, så var det mange i min generasjon som skjønte at de hadde småpenger på mobilen. De skjønte at å ta buss ikke var så vanskelig som de trodde, sier Sandvik.

11.52: Journalist Christer S. Johnsen møter en busspassasjer som tar bussen for første gang. Han synes prisen var helt overkommelig. - Jeg betalte kontant, men det kunne vel vært billigere, sier han.

11.53: Leser lurer på om AtB-ledelsen bruker bussen, og Aspås sier at han tar enten trikk eller buss til jobb, mens Storrønning opplyser at han sykler eller bruker buss nummer 8. - Det er vanskelig å ta dem på noe der, kommenterer journalist Johnsen.

11.56:  - Vi trenger at bussene kjører enda mer effektivt. Bussen vil oppføre seg som en bane i Midtbyen. Bussen kan ikke stå mer enn 15 sekunder på en holdeplass. De travleste bussholdeplassene vil fungere som en t-bane, mens når bussen kommer ut i distriktene så blir det mer vanlige bussholdeplasser, sier Sandvik.

11.58: Ellefsen i Frp er bekymret for pengebruken til fylkeskommunen. Han mener pengene bør brukes til andre områder, som for eksempel skole. - Vi vil også ha en effektiv buss, men vi mener at de som bruker buss skal betale betraktelig mer for det, sier han.

12.06: Bussen har kommet seg trygt til Lundåsen og Adresseavisen takker for lånet av buss nummer ni denne formiddagen.

Husk også å si din mening om busstilbudet, og gi din stemme i vårt bussbarometer.

Politikerne kom om bord i Midtbyen.
Mange hadde spørsmål til politikerne, og journalist Harry Tiller benytet også muligheten til å få svar.
Busspassasjer Kristin Fuglø synes ikke alltid det er enkelt å ta buss med barnevogn.
Madeleine Lorås, organisatorisk nestleder i NTNU Studenttinget, synes busstilbudet kan bli bedre.
AtBs ledere svarer på spørsmål underveis.
Her er det like før avgang. TV-reporter Håvard Haugseth Jensen snakker med journalist Harry Tiller og prosjektleder Stian Wallum. Foto: CHRISTER S. JOHNSEN