TeenZ-en inntar helsestudioet

Tidligere var helsestudioene forbeholdt voksne. Nå kan også 12-åringene trene der.

Flere treningsstudio tilbyr medlemskap for barn fra de er 12 år.

Saken oppdateres.

Både Elixia, 3T og Sats har nå åpnet for medlemskap til 12-åringer.

Ved 3T og Elixia hadde man tidligere en aldersgrense på 16/15 år, men siden februar kan 12-15-åringer gå på egne gruppetimer. I tillegg kan de også trene styrke eller på andre apparater med personlig trener, PT.

Hos Sats er det i utgangspunktet 18 års aldersgrense for medlemsskap, men kjeden har innført en "together-variant" ved enkelte studioer. Der kan 12-åringene kjøpe et tremåneders medlemsskap, og etter en innføring på de ulike apparatene kan de i prinsippet trene som de vil, så lenge de er i følge med en voksen. Sats har ikke lagt opp til egne gruppetimer for 12-åringene, og de har ikke instruktører som følger dem på treningsrunden.

LES OGSÅ: - Hvordan var din russetid?

Var i dårlig form

Da Oppdraget besøkte Elixia i forrige uke, fulgte vi en gruppetime som minner om en god, gammeldags sirkeltrening.

- Jeg var i dårlig form, og hadde lyst til å begynne her, sier Madelen Onarheim (13). Hun ble medlem da tilbudet kom i februar, og kommer hit fire ganger i uken.

- Timene er varierte, og det motiverer. Etter de første gangene hadde jeg skikkelig vondt, var stiv og støl og klarte nesten ikke å komme meg opp neste morgen. Nå merker jeg nesten ingenting, sier 13-åringen.

De tre guttene i gruppa opplever det samme. Alle hadde et ønske om å komme i form, bli sterkere, få mer muskler og se bedre ut.

- Jeg har vært slapp i det siste, og trenger dette. Og det gjør ingenting om jeg tar av litt, sier Christopher Bjørling(14), som sammen med Petter Olaussen og Markus Strand utgjør kvartetten vi møtte. 

Bruker ikke vekter

Håkon Relling er PT ved Elixia og har også bevegelsessvitenskap fra NTNU.

- Men min viktigste kunnskap er egen erfaringen etter år med trening. Når det gjelder de yngste, som ikke er ferdigvokst og litt mindre utviklet motorisk og muskulært, så tenker jeg at de gjerne kan vente litt med vekter. Gjør de feil kan de lett pådra seg skader, og de kan sitte i lenge. Det aller viktigste er at de finner noe de liker å holde på med, for resultatene kommer over tid, sier Relling.

Fokus på verdier

Det har vært et etablert oppfatning at barn ikke skal drive med styrketrening, men slik er det ikke lenger.

- Vi har ikke noe i mot at barn og unge trener i helsestudio, sier Mari Bjone som er rådgiver for barn i Norges Idrettsforbund, NIF.

Tidligere mente man at styrketrening var skadelig før puberteten, men nyere forskning tilbakeviser dette.

- Styrketrening er ikke skadelig for barn, men det er viktig at barna lærer riktig teknikk for å løfte vekter. Treningen skal oppfordre til lek, med stor aktivitet og bevegelse for å få spennvidden. Vi er opptatt av at de som trener barn, kan barn og forstår forskjellen på barn, ungdom og voksne. For at barna skal utvikle seg helhetlig trenger de trening som gir ferdigheter mentalt, sosialt, motorisk og fysisk.

Viktig å bli sett

I retningslinjene for ungdomsidrett er medbestemmelse viktig. Barn og ungdom skal kunne påvirke aktiviteten og være aktive i klubben. De skal også få tilbud om for eksempel trener- eller dommerutdanning.

- Det handler om å bli sett og hørt, og føle at man er en del av fellesskapet. 

Hva formidles?

Silje Steinsbekk er førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt ved NTNU, og har skrevet en doktorgradsavhandling om behandling av fedme hos barn.

- Fysisk aktivitet er avgjørende for ei god helse. For noen tenåringer kan treningsstudio være et godt alternativ hvis de ikke trives med lagidrett eller annen organisert idrett. Det handler om å finne noe man trives med, aktivitet man mestrer, fordi det bidrar til motivasjon og dermed økt sannsynlighet for at man fortsetter å være fysisk aktiv.

- Når de nå åpner opp for barna, er det selvfølgelig fordi de ønsker å tjene penger. Samtidig så er det også slik tenåringer ikke lenger klatrer i trær eller leker sisten, og mange slutter med organisert idrett. Derfor trenger de andre arenaer  å være fysisk aktive på,- treningsstudio kan være en slik arena.

- Det som er sentralt er imidlertid hvordan de blir tatt i mot på treningsstudio og hva som møter dem av holdninger til kropp og helse. Det er viktig at treningsinstruktører og andre aktører i denne bransjen har kunnskap om barn. Mentalt og fysisk er det stor forskjell på å være 12 og 22 år, sier Steinsbekk.

- Vi følger med alle

- Vi har alltid PT-er til stede i lokalet. De følger ikke bare med egne kunder, men holder et øye med alle som trener, sier nestleder Therese Gulbrandsen.

Elixia har regler for hva som er passende treningsantrekk, og dersom noen får en litt for kjapp vektreduksjon eller bygger muskler i for høyt tempo, blir det fanget opp av de ansatte. 

- Vi har fokus på en sunn livsstil, der trening er en naturlig del av hverdagen. Dersom vi ser forandringer hos kunder som vi ikke liker, og som vekker mistanke om spiseforstyrrelse eller bruk av anabole steroider, blir vedkommende kalt inn til samtale. Gjelder dette  kunder under 18 år blir også foreldrene varslet, sier Gulbrandsen.

MER Å LESE: -Trivelige tenåringer

Generasjon Z
 
  • Betegnelsen på ungdom født i 1995 og senere.
  • Kalles også i-generasjonen, fordi de er født inn i en digital verden.
  • De trives bedre på skolen, er lovlydige og ruser seg mindre enn før.
  • Stadig flere krav gir forventningspress og psykisk stress.
Takk!
 

I to uker har vi sett på hva som preger livene til tenåringer i dag.  Takk for alle tips og innspill. Takk til ungdommen.

  • Ståle Langørgen 988 07 152
  • Einar Kristengård 951 98 653
  • Norunn Bergesen 975 41 234
  • Vegard Enlid 951 98 728
  • Anne Berit Fagernes 926 76 968
  • Richard Sagen 951 98 665
  • Oppdraget@adresseavisen.no
  • Instagram og Twitter #AdressaOppdraget
På forsiden nå