Lekser på iPoden

Vidcasting er det nyeste og tøffeste for skoleelever. Fornyingsministeren og finansministeren er mektig imponert av de nye læringsverktøyene.

Saken oppdateres.



– Dette er fremtiden, det tror jeg helt sikkert, sa fornyingsminister Heidi Grande Røys til NTB etter å ha fått en innføring i de nye undervisningsmetodene på Holmlia skole i Oslo onsdag.

Vidcasting lar elevene bruke tekniske duppeditter som mobiltelefoner, PDA og Mp3-spillere i timene og til leksearbeid.

Videosnutter

Læreren lager små animasjonssnutter eller videoer som elevene kan spille av i klasserommet eller hjemme. Elevene får dermed repetert undervisningen så mange ganger som de ønsker. I tillegg kan det brukes til lekser, hvor en oppgave må løses før man kan klikke seg videre til neste.

Foreløpig brukes metoden i norsk for fremmedspråklige, matte og naturfag.

– Det som er så flott er at det blir mye mer individuelt rettet. Hvis elevene ikke får med seg hva jeg sier i timen, kan de bare spole tilbake. De kan høre det jeg sier om og om igjen, sier norsklærer og ildsjel bak prosjektet, Teddy Kjendlie.

– Litt kult

Prosjektet, som har fått pengestøtte fra Undervisningsdepartementet, var nytt i høst, og elevene fikk ta i bruk de nye læringsverktøyene i desember.

– Det er en mye morsommere måte å lære på enn jeg er vant til. Før jul hadde vi algebra, og det fungerte kjempefint. Læreren rakk ikke å hjelpe alle, men da kunne vi bare ta fram iPod-en og høre ham forklare det der, sier 15-år gamle Mohammed Saddiki.

– Det er veldig bra – nesten som å ha fem-seks lærere i klasserommet samtidig. Og det nok mange unge som synes at det er litt kult å bruke iPod, sier Daniel Villadsen (14).

Fremmedspråklige

Vidcasting er tilgjengelig for skoleelever som selv har mobiltelefon eller Mp3-spiller med video hjemme. I tillegg har skolen kjøpt enn en rekke iPod-er som brukes på deling i klassen. Særlig de ferske fremmedspråklige elevene har godt utbytte av systemet.

– Det var denne gruppen som var utgangspunktet. De kan bruke illustrasjonene til å lære seg ord og uttrykk, og de kan følge et program som er på deres nivå. Det gjør det mye letter å undervise flere elever samtidig, sier Kjendlie.

Imponerte statsråder

Fornyingsminister Heidi Grande Røys og finansminister Kristin Halvorsen besøkte skolen onsdag, og var imponert over de teknologiske hjelpemidlene elevene får ta i bruk.

– Veldig interessant å se på nye artige og fengende måter å lære på, sier Halvorsen.

Hun er ikke redd for at undervisningsmetoden skaper et skille mellom elever som har dyre dataleketøy og de som ikke har det.

– De får jo mulighet til å bruke de spillerne som skolen har. Og det er nettopp mange av de elevene som ikke har slike spillere selv som drar nytte av den digitale kompetansen de får i et slikt prosjekt, sier hun.

 
På forsiden nå