- Bare det å komme inn på intervju er veldig vanskelig. Vi får jo ikke vist oss fram, sier Elvan.

I vår ble Elvan og fire medstudenter uteksaminert fra NTNU med en mastergrad i medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi. Nå har de opprettet nettstedet kreativfagprat.no, hvor de tilbyr kommunikasjonstjenester for bedrifter.

Synlighetstiltak

- Vi prøver å få erfaringen vi trenger for å komme inn i bransjen. Dette er et tiltak for å prøve å gjøre oss synlig, forteller hun.

Hun synes det er synd at nyutdannede ofte blir liggende langt bak i dunken av jobbsøkere i kommunikasjonsbransjen, når de ikke har mye erfaring.

- Bedriftene må satse på nyutdannede, og gi oss en sjanse, sier hun.

Daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Therese Manus, bekrefter at det er et presset marked og vanskelig å komme inn som ung og uerfaren.

- Konkurransen på stillingene er større. Det er innstramminger i mediebransjen, og det fører til at mange med lang erfaring søker på stillingene, forklarer hun.

Selv om det er flere om beinet, så blir digital kompetanse stadig mer etterspurt. Dermed er det også håp for de unge og ferske om de har kompetansen som etterspørres.

- Kommunikasjonsbransjen trenger digitale hoder. Så det er ikke umulig å få seg jobb, sier Manus.

- Initiativsrikt

Knut Røe, daglig leder i Røe Kommunikasjon i Trondheim, synes Merete Elvan og venninnene gjør noe lurt. Han synes ideen om å starte opp en blogg hvor de tilbyr kommunikasjonstjenester for å tilegne seg erfaring er bra.

- Det er tøft gjort, svært artig og initiativsrikt. Det viser at de har markedsteft, sier Røe.

Han legger til at det er lurt av dem å tilby digital kompetanse.

- Jeg tror det er mange som kan ha interesse av å benytte seg av deres tjenester, sier han og legger til:

- Det blir spennende å se hva de får til.

Røe har aldri sett noen gjøre lignende av dem som har søkt på jobber hos Røe Kommunikasjon.

Motiverte jobbsøkere

Til tross for at damene bak kreativfagprat.no er helt ferske i faget, har de den nyeste kunnskapen fra universitetet. Det mener også Therese Manus er bra.

- Når jeg ser på stillingsannonsene for kommunikasjonsbransjen så etterspørres det stadig flere digitale hoder. De nyutdannede har den digitale kompetansen friskt i minne, sier hun.

- Samtidig er vi svært motiverte for å jobbe, sier Merete Elvan.

Foreløpig er konseptet deres kun noe de driver med på fritida, og de må derfor ha en jobb ved siden av. De har hatt ett oppdrag så langt i høst etter de kom i gang. Når året er omme skal de vurdere om de skal satse på konseptet og starte eget foretak eller ikke.

- Det må være noe vi halvveis kan leve av, men da trenger vi flere oppdrag enn vi har hatt til nå, sier hun.

- Selger tjenestene

- Det er veldig vanskelig å få jobb. Det er utrolig mange søkere til stillingene vi lyser ut, sier Knut Røe.

Han tror det stadig tøffere markedet innen kommunikasjonsbransjen skyldes overproduksjon fra kommunikasjonsutdanninger.

- Etterspørselen av tjenester er ikke så stor som antallet som utdanner seg, sier han.

Å jobbe i privat sektor er også tøffere enn i offentlig sektor, mener Knut Røe.

- Vi må vurdere om de kan noe som er nyttig for oss og det våre kunder etterspør, forklarer han.

Den private kommunikasjonsbransjen selger timer og tjenester for dem som er villig til å betale for det, og dermed er konkurranseinstinkt viktig.

- De som kommer rett fra utdannelsen har lite erfaring med kundebehandling og lite kunnskap om å selge noe, tror Røe.

Må skille seg ut

Therese Manus i Kommunikasjonsforeningen mener det er et godt initiativ å starte egen blogg med et konsept hvor de har mulighet for å tilegne seg erfaring.

- Det viser at en har pågangsmot, men det er krevende å starte noe fra bunnen av, sier Manus.

Hun anbefaler at unge og nyutdannede også viser seg fram på allerede etablerte arenaer.

- Skriv innlegg til for eksempel Kampanje. Vis at du tør å mene noe, det er lurt, sier hun.

Det er imidlertid viktig å klare å skille seg ut i mengden.

- Det handler om å vise hva en er god for og at en har det lille ekstra som trengs, sier hun, og legger til at det samtidig er en god egenskap å kunne ha et nytt blikk på ting.

- Engasjer deg

Det å delta på ulike arenaer hvor folk fra kommunikasjonsbransjen er, kan være et godt tips for å bygge nettverk.

- En må tørre å vise seg fram og være aktiv, sier daglig leder Therese Manus i Kommunikasjonsforeningen.

For uten de arenaene som allerede er nevnt, er det mulig å hente seg erfaring og kompetanse ved å være aktiv på fritiden.

- Dersom du er med i ei forening eller et idrettslag kan det være smart å ta på seg ansvaret for lagets sider på sosiale medier, sier hun.

En kan også få frem kompetansen sin gjennom å være aktiv i egne sosiale kanaler, og bruke de mulighetene som ligger der strategisk, ifølge Manus.

- Så fort du har mer på CV-en enn bare utdanning blir du lagt merke til, sier hun.

Knut Røe i Røe Kommunikasjon anbefaler også å engasjere seg for å få vist seg fram.

- Vær aktiv, fleksibel, prøv deg som trainee, og ikke sitt og vent på den fete jobben, sier han.

Mer teknologisk kunnskap

Når det snakkes om digital kompetanse så innebærer dette ganske mye. En skal kunne håndtere publisering på nettsider, både internt og eksternt, og ha kunnskap om publisering på sosiale medier.

- Men det handler om mer enn dette. Det kreves en forståelse for brukerne og hvordan man møter informasjons- og tjenestebehov, samt kompetanse om nye teknologiske muligheter, sier Therese Manus.

- Jeg tror også det kommer til å bli større etterspørsel for teknologisk kunnskap etter hvert, sier Therese Manus.

Hun forklarer at det trengs flere som har programmerings- og designkompetanse, i kombinasjon med skrive- og kommunikasjonsferdigheter.

- Det er ikke så utbredt ennå, forklarer hun.