I stedet skal politiet fra 2016/2017 og fire år kjøre rundt i BMW 520 xDrive Touring. Stor patruljebil blir Mercedes-Benz Vito.

BMW X5 30 xDrive blir den nye kommandobilen eller kjøretøyet til innsatsleder. Politiets nye hundebil blir igjen en Volvo, Volvo XC70.

Mercedes-Benz Sprinter skal brukes som transportkjøretøy.

Politiet skal i løpet av en fireårsperiode investere i om lag 750 nye biler til en verdi av rundt én milliard kroner.

Budsjettene avgjør

Det er Politiets Fellestjenester som på vegne av Politidirektoratet og Justisdepartementet anskaffer biler til politiet. Avtalen gjelder fra 2016, men hvert enkelt politidistrikts budsjett avgjør hvor mange kjøretøyer avtalen omfatter.

Gjennom en offentlig anbudskonkurranse har alle aktører i markedet anledning til å komme med tilbud. Det innløp tilbud på 20 forskjellige biltyper fra fire ulike leverandører.

Testet av 15 sjåfører

Direktør Helge Clem i Politiets Fellestjenester (PFT) sier til fagbladet Politiforum at de aktuelle bilene har vært gjennom nøye testing. Det er brukt 15 testsjåfører fra alle tjenesteområdene i politiet for å teste ulike bruksbehov og situasjoner. Sjåførene har vurdert kjøreegenskaper, sikkerhet, komfort, plass og garanti.

Dagens bilavtaler utløper om knapt et år. Da vil BMW 520d avlaste VW Passat. De første bilene vil trolig være på veien første halvår 2017. Testkjøringen har foregått på Rudskogen.

- Noen av testkjørerne har vært store, andre små. Vi har prøvd å skape et tverrsnitt av polititjenestepersonene. Dette skal være kontoret eller arbeidsplassen til de ansatte i opptil sju timer hver dag, sier Nils Skulstad i kjøretøygruppen til PFT til Politiforum.

Som mobile kontorer

Fra årsskiftet blir dagens 27 politidistrikt redusert til 12. Det er aktuelt å slå sammen flere lensmannsdistrikt. Politimester Nils Kristian Moe i Sør-Trøndelag ønsker flere patruljer ute på veien. Bilene blir som et mobilt kontor og flere oppgaver skal løses på stedet. Da må det stilles høye krav til plass og komfort. Bilene er også testet med vest og våpen.

BMW 520d scoret best på akselerasjon og bremsing. Ifølge Skulstad er bilen også stabil og forutsigbar i kurver med last.

Volvo XC 70 er altså valgt til kjøretøy for hundepatruljen.

De fleste politibilene får utstyret montert etter at de er kommet til Norge.

Passat fra 2006

Volvo var de mest vanlige politibilene i Norge frem til 2006, da VW Passat tok over, med til dels høylytte protester fra flere politifolk. De ville fortsette med Volvo.

Volkswagens dieseljuks har ifølge Clem ikke påvirket avgjørelsen om å vrake Passat.

BMW 520d leveres ifølge BMW med en toliters dieselmotor på 163 hk. Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder, men bilen fås også med kraftigere motorer.

Ved avgjørelsen har kvalitet veid tyngst, 60 prosent, men pris har også vært viktig i vurderingen, med 40 prosent.

Forsvinner: Siden 2006 har Volkswagen Passat vært politiets patruljebil, men snart er det slutt. Foto: POLITIET