Forlengelsen av E6 fra Tiller til Melhus er en av de største veikontraktene i Midt-Norge noensinne. Seks selskap hadde lagt inn anbud da fristen gikk ut klokka 12 mandag, og Statens vegvesen beskriver dette som stor interesse.

Få oppdrag

2,5 milliarder kroner er rammen for denne delen av E6-utbyggingen. Det tilsvarer omlag 310 000 kroner per meter. Statens vegvesen mener det er gunstig å starte opp siste byggetrinn nå.  Det er få andre veioppdrag i området neste år, dette har trolig gjort at så mange leverte tilbud.

Hard konkurranse

Lavest anbud har Peab anlegg AS med ca 1,16 milliarder. Det er 134 millioner kroner mindre enn det høyeste anbudet.

- Det var lite sprik mellom tilbudene.  Vi er glad for at det er så stor interesse for et så stort oppdrag, sier Almar Aronsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Ved å velge én entreprenør i stedet for flere små, regner de med kortere byggetid på veien.

Ferdig i 2019

Første del av prosjektet ble åpnet i oktober 2013, dette omfattet 1,3 kilometer ny E6 fra Sentervegen til Tonstad.  Nå er det klart for forlengelse til Jaktøyen i Melhus, der traseen etter planen skal stå ferdig i 2019.

Byggestart blir tidlig neste år. Denne delen er på omlag 8 kilometer, og utbyggingen ble lyst ut som ett stort prosjekt. Kontrakten med selskapet som får jobben underskrives trolig i løpet av desember.

Stor jobb

500 000 kubikkmeter med torv fra Heimdalsmyra må fjernes før nyveien anlegges. Dette tilsvarer ca 50 000 lastebillass. I tillegg gjøres det omfattende tiltak for å stabilisere kvikkleire i området. Ved Klett skal kalk og sement sprøytes ned i bakken, for å gjøre leira fast. I tillegg må bekkedaler fylles opp for å hindre utglidning.

Vil bli mer kø

Ny E6 bygges hovedsakelig i dagens trasé og det vil føre til utfordringer når det gjelder trafikkavvikling. 30 000 kjøretøy benytter daglig strekningen som nå skal utvides til fire felt. To felt skal etter planen være åpne i hele byggeperioden.

Prosjektet omfatter blant annet nytt toplanskryss ved forbrenningsanlegget og på Klett. Krysset ved Sandmoen bygges om, i tillegg skal det anlegges viltovergang sør for krysset.

Her må du regne med kø i tre år til. Foto: GLEN MUSK
Almar Aronsen er prosjektleder for E6 utbyggingen. Foto: TERJE SVAAN