Karin Bjørkhaug (KrF) som er leder for infrastrukturkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune er overbegeistret over fylkesutvalgets enstemmige vedtak om nye investeringer på ferjeforbindelsene Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset. Fra 2019 skal ferjene som trafikkerer Trondheimsfjorden slippe ut mye mindre klimagass enn i dag.

- Gevinstene er så store at samlet sett vil Sør-Trøndelag fylkeskommunes samlede utslipp reduseres med 14 000 tonn CO₂ – det er en reduksjon på 20 prosent, sier Bjørkhaug.

208 millioner kroner

Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag har enstemmig godkjent AtBs (administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag) plan for anbudsutlysning av ferjetilbudet for de to forbindelsene over Trondheimsfjorden. Samtidig vedtok Fylkesutvalget at det skal investeres 208 millioner kroner til oppgradering av kaianlegg, etableres ladestasjoner for batteri- eller hybridferjer, system for automatisk fortøying og at det skal sikres nok strøm på ferjekaiene.

- Nå skal anbudet sendes ut. Fylkeskommunen har stilt krav til operatøren om å halvere utslippet fra ferjetrafikken. Når vi nå i tillegg investerer på denne måten legger vi forholdene til rette for ytterligere klimagevinst gjennom batteri- eller hybridferjer. Når de nye kontraktene settes ut i livet skal utstyret være på plass, sier Bjørkhaug.

Ny kai på Rørvik

Fylkesutvalgets vedtak betyr at ferjekaien på Valset skal oppgraderes og det skal bygges en nok en ferjekai på Rørvik.

- Kaia på Rørvik er avgjørende for å sikre at ikke en skade på en kai skal kunne lamme trafikken på hele sambandet. I tillegg vil de medføre at reserveferjen vil ligge til kai ved Rørvik i stedet for å måtte kjøres inn til Brattøra i Trondheim hver kveld. Dette bidrar dermed også til å redusere klimautslippene fra ferjedriften, sier Bjørkhaug.

Legger til rette

Politikerne har ikke tatt stilling til hvilken teknologi den nye ferjeoperatøren som får anbudet skal bruke. Men Bjørkhaug sier det har vært avgjørende for fylkesutvalget å gjennomføre investeringer som legger forholdene til rette for operatøren å bruke ny teknologi i driften av ferjesambandet.

- Vi sier ikke at den nye operatøren må drive batteriferjer eller hybridferjer, men at utslippene skal ned. Når vi i tillegg gjør det mulig å fortøye automatisk, uten å bruke motorkraft for å ligge ved kai, og bygger ladestasjoner og sikrer nok strøm, vil dette utgjøre en betydelig reduksjon i de klimautslippene som ferjetrafikken i dag står for, sier Karin Bjørkhaug.

Karin Bjørkhaug (KrF) Foto: Geir Tønset