De to tømmerbilene ble stoppet i Malvik tidlig torsdag morgen.

Sjåførene ble ilagt ei bot på henholdsvis 3500 kroner og 8500 kroner.

Den ene hadde en overlast på 3,4 tonn og den andre var hele 5,4 tonn for tungt lastet.

- Dette er forholdsvis mye. Tømmerbilene har lov til å kjøre med 60 tonn, som er mer enn hva som er tillatt for andre lastebiler, men her var lasten atskillig tyngre, sier utekontrolleder Jan Ivar Moen ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag til Adresseavisen.

Trafikkfarlig

Statens vegvesen gjennomførte kontrollen på E6 ved Malvik kontrollstasjon.

- Vi reagerer på denne form for overlast av konkurransehensyn, trafikksikkerhetsmessige hensyn og av hensyn til belastningen på veiene, sier Moen.

Hvis et firma holder seg til loven, mens et annet kjører bevisst med overlast, kan det føre til en konkurransedreining.

- Det kan også være farlig å kjøre med overlast. Det er ikke alle biler som har bremser som er dimensjonert for større vekt enn den tillatte. Når du laster tømmer, kan overlast også gi et høyere tyngdepunkt, som vil medføre større risiko for velt.

Bevisst overlasting

- Hvor ofte avdekker dere overlast på veiene?

- Ganske ofte. Litt av utfordringen er sjåfører som varsler hverandre om kontroller, via tekstmelding, sosiale medier eller apper. Slik er det mulig å unngå kontroller.

- Så du mener overlastingen gjøres bevisst?

- Ja, i en del tilfeller tror jeg det.

- Hvorfor skjer dette?

- Det har med inntjeningen å gjøre. De vil tjene mer på å transportere mer gods.

- Hvem er verstingene på dette området?

- Vi ser mest overlast med tømmer- og massetransport, sier Jan Ivar Moen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.