En rumensk bilfører ble torsdag formiddag politianmeldt for manipulering av kjøre- og hviletida.
Han ble stoppet i en kontroll Statens vegvesen gjennomførte på E6 ved Malvik kontrollstasjon.
- Det var ei diagramskive som manglet, sier utekontrolleder Jan Ivar Moen ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag til Adresseavisen.
Flere veistrekninger stenges på grunn av sterk vind
- Mistet skiva
Sjåførene skal legge fram alle diagramskivene fra den kontrollperioden vegvesenet vil se, og de kan gå inntil 28 dager bakover i tid.
- I dette tilfellet ble sjåføren bedt om å legge fram diagramskiver fra de siste seks dagene. Da oppdaget vi at han hadde gjemt unna ei diagramskive, sier Moen.
Den rumenske sjåføren kom aldri fram med den manglende skiva.
- Han sa at han hadde mistet den, at vinden har tatt diagramskiva, sier inspektør Annette Negaard i Statens vegvesen.
Ett av fire tunge kjøretøy ble nektet å kjøre videre
Ser alvorlig på juks
De har funnet ut at det er kjørt 477 kilometer i perioden som er registrert på den skiva som mangler.
- Sjåføren må ha overskredet kjøretida, men vi vet ikke konkret hvor mye, ettersom skiva mangler, sier Moen.
- Vi ser alvorlig på at noen unnlater å legge fram dokumentasjon på kjøringa, og dermed jukser med kjøre- og hviletida. Det kan være direkte trafikkfarlig å kjøre med for lite hviletid. Du blir en mye dårligere sjåfør om du ikke hviler nok.
- Hvor ofte avdekker dere denne form for juks?
- Manipulering er ganske vanlig, men vanskelig å avdekke på en del kjøretøy. Det gjelder særlig på nyere biler med digital registrering. Da er det flere måter å jukse på enn ved bruk av diagramskiver, sier Jan Ivar Moen.
16 000 kroner i bot for å kjøre uten bombrikke
Måtte vente ett døgn
Den rumenske semitraileren kom torsdag fra Rissa og var på vei til Steinkjer for å hente trelast.
Sjåføren er politianmeldt, og må regne med å få ei bot for juks med kjøre- og hviletida.
Traileren ble tatt med til Sandmoen, der den ble stående til politiet var ferdig med saken fredag formiddag.