- Klart det er farlig å ikke sette på alle konteinerlåsene

Bilfører anmeldt for dårlig lastsikring.

To av låsene på denne containeren var rett og slett ikke festet.  Foto: Statens vegvesen

Saken oppdateres.

En lastebil med henger ble stoppet av Statens vegvesen på Sandmoen natt til torsdag.

Den var lastet med en konteiner på lastebilen og en på hengeren.

- En av konteinerne var ikke forsvarlig sikret. De to fremste låsene var ikke satt på, sier utekontrolleder Jan Ivar Moen ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag til Adresseavisen.

LES OGSÅ: Luker ut vogntog med dårlige dekk

Containeren kan falle av

Det er totalt fire lås på denne type konteinere.

- Hvor farlig er det at to av låsene ikke er satt på?

- Det er klart det er farlig å ikke sette på alle konteinerlåsene. I verste fall kan konteineren falle av kjøretøyet, og da kan det oppstå en veldig farlig situasjon, sier Moen.

Vegvesenets kontrollører har mange kontrollpunkt som de går igjennom på sine kontroller av tungtransport. Et av dem er å sjekke at lasten er forsvarlig sikret.

- Vi avdekker en del tilfeller av usikret last, og det er fra tid til annen snakk om at konteinerlåsene ikke er satt på. Så dette er kjente kontrollpunkt for våre kontrollører.

LES OGSÅ: Dette polske vogntoget ga inspektørene hakeslepp

Vanskelig om vinteren

Moen kan ikke si noe sikkert om årsaken til at konteineren ikke var festet skikkelig i tilfellet på Sandmoen natt til torsdag.

- Vi vet ikke om dette ble gjort bevisst eller om sjåføren rett og slett hadde glemt å sette på alle låsene.

- Hva kan være grunnen til bevisst å la være å feste alle låsene?

- Det kan være vanskelig å få festet containerlåsene, særlig om vinteren med snø og is under containeren. Den kan være litt skjev, og da treffer du ikke helt med låsene, så det er ikke uvanlig at en lås blir stående åpen, sier Jan Ivar Moen.

Lastebilen, som ble stoppet på Sandmoen, fikk kjøre videre etter at konteineren var forsvarlig festet.

Sjåføren blir likevel anmeldt for forholdet, og kan regne med å bli ilagt ei bot.

LES OGSÅ: Slik kan tilhengerlasten bli sikrere

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

På forsiden nå