Statens vegvesen stoppet og kontrollerte det latviske vogntoget ved Krinsvatn på Fosen cirka klokka 18 mandag kveld.

- Det hadde ganske mange mangler, sier utekontrolleder Jan Ivar Moen ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag til Adresseavisen.

Kjøretøyet hadde sommerdekk, i tillegg til at det manglet kjetting og bombrikke.

Skal ha sju kjettinger

Vogntoget kjørte med fire sommerdekk på tilhengeren.

- Dekkene hadde en del mønster, men det var helt klart ikke vinterdekk, sier Moen.

Han forteller at vogntog av denne typen skal ha sju kjettinger.

- Her var det bare to, sånn at det manglet fem kjettinger.

- Hvor farlig er dette?

- Er det glatt, så er det helt klart farlig å kjøre med sommerdekk. Kravet er at det skal være skikkelig veigrep, og det får du ikke med sommerdekk på vinterføre. Når det heller ikke er nok kjetting, er det vanskelig å få veigrep, sier Moen.

- Hvor ofte ser dere slike mangler?

- Det har faktisk vært mindre av det denne vinteren enn tidligere. Vi tror at påbudet om vinterdekk er blitt mer kjent, sier Moen.

12 000 kr i bot

Den latviske sjåføren fikk kjøreforbud.

Vogntoget bli stående på Fosen til han har fått ordnet opp i manglene.

Transportselskapet må også ut med ei bot på totalt 12 000 kroner.

Det er 1000 kr i bot for å mangle kjetting, 8000 kr for manglende bombrikke og 750 kr for hvert av de fire sommerdekkene.

- Sånn sett blir det nok en kostbar tur dette, men det viktigste for oss er å unngå trafikkuhell, sier Jan Ivar Moen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Det latviske vogntoget blir stående på Fosen til det er ordnet opp i alle manglene. Foto: Statens vegvesen