- Jeg forstår at det kan se dramatisk ut

Statens vegvesen mener at steinspranget ved Svalnestunnelen på E39 er et perfekt eksempel på at teori stemmer med praksis.

Geologer undersøker steinspranget fra fjellveggen. 

Saken oppdateres.

Mandag morgen ble det varslet om to steinblokker som hadde løsnet fra fjellveggen ved den vestlige tunnelåpningen til Svalnestunnelen på E39 i Skaun.

LES MER: Stenger tunneler for en grundig vask

- Vurdering av geologer

Orkdalsvegen AS har totalansvar for veien siden det er en såkalt OPS-strekning (offentlig-privat-samarbeid), som betyr at staten betaler private selskap for å drifte finansiere, bygge og vedlikeholde offentlige veier. Dermed var det geologer fra Sweco som dro til skredstedet.

- Når en geolog blir sendt til et steinsprang så er det viktig å finne ut om det er fare for at det kommer mer og om det kan komme ned på veien. Geologene har vært inne i området og de mener at det ikke er fare for at det kommer flere steinblokker, sier Odd Arild Lindseth i Statens vegvesen region Midt.

LES MER: (PLUSS): Her er jernbanene og veiene de vil prioritere i Midt-Norge

- Teori stemmer med praksis

Han har sett bilder av steinblokkene som ligger i skråningen, og forstår at trafikantene kan bli engstelige.

- Jeg skjønner at det kan se dramatisk ut. Det er ganske store steinblokker det er snakk om, men dette er ikke uvanlig med nedfall fra såkalte bergskjæringer. Men dette er et godt eksempel på at teori har stemt med praksis. På tunneler bygger vi alltid en viss avstand mellom fjellpartiet og betongportalene. Dette er for å sikre veien mot slike nedfall, forklarer Lindseth.

LES MER: Vil bruke 8 milliarder på superveier for syklister

Ødela hjortegjerde

Den ene steinblokka har endt sin tur inntil et gjerde. Lindseth understreker at gjerdet står der for å hindre at hjortedyr ikke forviller seg inn på veien foran tunnelløpet. Gjerdet har ingenting med skredsikring å gjøre.

- Steinen vil nok bli fjernet og så må vi ut og reparere hjortegjerdet, sier han.

Å forlenge tunneler med denne betongportalen i hver ende handler om sikkerhet.

- Hvis steinblokka hadde falt ned på veien, så ville vi hatt en helt annen situasjon. Så når vi forlenger tunnelen med portaler så er det ikke på grunn av det visuelle, men det har faktisk en viktigere hensikt, nemlig å hindre at steinene havner på veien, forklarer Lindseth.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Ifølge Statens vegvesen blir alle tunneler bygd med betongportal som skal sikre at steiner ikke faller ned på veien. 

Ifølge Statens vegvesen blir alle tunneler bygd med betongportal som skal sikre at steiner ikke faller ned på veien. 

To steinblokker raste ut på siden av Svalnestunnelen i Skaun. Det ble varslet mandag morgen. 

To steinblokker raste ut på siden av Svalnestunnelen i Skaun. Det ble varslet mandag morgen. 

På forsiden nå