På dette toget sitter Norges mest fornøyde kunder

Lokaltogstrekningene i Trøndelag desidert best likt.

NSB-kunder har kåret Trønderbanen til den best likte i landet.  Foto: Morten Antonsen

Saken oppdateres.

- Vi har jobbet mye med service for å kunne levere det beste. Det er utrolig artig å se at vi fremdeles er i øverste klasse, og dette gir godt pågangsmot for jobben videre, sier salgs- og markedsansvarlig på Trønderbanen, Hilde Lyng.

LES OGSÅ: Trønderbanen kan få kinesiske drivere

LES OGSÅ: Her er jernbanene og veiene de vil prioritere i Midt-Norge (Pluss)

Roser personalet

Hun viser til den siste målingen, fra høsten 2015, blant NSB sine kunder hvor det kommer frem at Trønderbanen er best likt i landet. Lokaltogstrekningen Steinkjer-Trondheim- Heimdal - Melhus/Lundamo oppnår hele 82 av 100 poeng, og er den eneste lokaltogstrekningen i Norge som får over 80. Nest best er Dovrebanen med 79 poeng. NSB samlet fikk 73 poeng.

- Hvorfor er dere best?

- Ombordpersonalet, lokomotivførerne og spesielt konduktørene har et spesielt eierskap til Trønderbanen. De kjenner togene og strekningene svært godt. De kjenner kundenes behov og ønsker, og ikke minst er de opptatt av å yte service til kundene, sier hun og viser til et eksempel på nettopp dette.

- Som de eneste lokaltogene i Norge, er det egen stilleavdeling på Trønderbanens tog. Dette er svært populært, spesielt blant pendlerne våre, og på de tidligste morgentogene fra Steinkjer og sørover er stilleavdelingen som regel full. Konduktørene slår da av eller demper belysningen. Informasjon over høyttaler er minimal, slik at pendlerne kan sove det meste av reisen, sier hun.

LES OGSÅ: Togpendlerne fikk viljen sin

SJEKK DENNE: Hva kom først av bil og tog i fredagsrushet? Sjekk svaret her

Alt ikke like bra

Lyng trekker også frem punktlighet som et vesentlig poeng. Men tross ros og godt likt blant kundene er det ikke snakk om å hvile på laurbærene. For alt er ikke like bra.

- Vi kan fremdeles bli bedre når det gjelder håndteringen av buss for tog og informasjon ved forsinkelser. I tillegg vil vi fortsette å jobbe tett opp mot Jernbaneverket, som har ansvar for spor og signaler i tillegg til informasjon på stasjonene, for å kunne gi kundene våre best mulig forutsigbarhet. Men punktlighet er det viktigste for våre kunder, og dermed også for oss, forklarer Lyng.

Passasjerstatistikken legges frem senere denne uken. Uten at Lyng sitter på eksakte tall, vet hun at flere og flere lokaltog fylles opp i rushtiden, samt at flere som tar fly bruker toget til og fra Værnes.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Her er tallene som viser kundenes tilfredshet med NSB sine lokaltogstrekninger. Et resultat under 60 poeng regnes som svakt, over 70 poeng regnes som godt og 75 poeng eller bedre anses for å være et meget godt resultat.  
        
            (Foto: NSB)

Her er tallene som viser kundenes tilfredshet med NSB sine lokaltogstrekninger. Et resultat under 60 poeng regnes som svakt, over 70 poeng regnes som godt og 75 poeng eller bedre anses for å være et meget godt resultat.   Foto: NSB

På forsiden nå