Fylkestinget i Sør-Trøndelag har vedtatt at antallet drosjesentraler i Trondheim ikke skal begrenses. Men det blir fortsatt et tak på antall løyver.

Ingen sentral får ha mer enn 250 løyver, inkludert hovedløyver og reserveløyver. Den dominerende sentralen, TrønderTaxi, vil med dette få færre løyver på sikt. Antall hovedløyver økes med 36 fra 274 til 310. Fylkestinget åpner for å tildele flere løyver til én løyvehaver og løyver til selskap.

Antall reserveløyver reduseres med 45, ved at det ikke tildeles eller godkjennes bruk av nye reserveløyver før antall reserveløyver er mindre enn 70. Muligheten for bruk av reserveløyver begrenses til maksimalt 35 timer i uken første år, og deretter 24 timer (tre dagsverk) per uke. Sentralene avgjør selv hvilke tidsrom reserveløyvene skal kunne benyttes.

Grundig utredet

Saken har vært utsatt siden fylkestinget i desember i fjor. Leder av komité for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Stig Klomsten (Ap), sier at det har vært en fordel, for i mellomtiden har spørsmålet om antall sentraler og løyver blitt grundig utredet.

- Et mål er å få flere av hovedløyvene ut i trafikken. Reserveløyver skal ikke lenger brukes som hovedløyver, slik praksis har vært frem til i dag, sier Klomsten.

Imidlertid legges det opp til at en drosjeeier med hovedløyve og flere reserveløyver ved flytting over i en av de nye sentralene kan få omgjort reserveløyvene til hovedløyver. – For løyvehavere i TrønderTaxi kan dette være en trigger for å flytte til en konkurrerende sentral, mener Klomsten.

Billigst og best

En av de selskapene som nå står i startgropa for å starte drosjevirksomhet i Trondheim, er Christiania Taxi. – Alt er klart fra vår side. Vi har ventet på dette i fem år, sier daglig leder ved Christiania Taxi i Trondheim Hasnat Ahmad. Selskapet har 300 drosjer i Oslo og 70 i Bergen. I Bergen etablerte selskapet seg for to år siden og er tredje størst av de seks drosjesentralene.

Ahmad regner med å ha de første drosjene i trafikken i Trondheim innen få uker, så snart samferdselsadministrasjonen har gitt endelig konsesjon.

- Vi skal være best på pris, tilgjengelighet og kvalitet. Sentralen ligger i Gildheimsveien 8, klar til å starte opp, sier Ahmad. Han håper å ha 30–40 biler i trafikken i første omgang, og utelukker ikke 50 drosjer innen sommeren, avhengig av hvor raskt de interesserte drosjeeierne får forlate sentralene de i dag er tilknyttet.

Geir B. Lerdahl og Ole-Andreas Norum som står bak Trondheim taxi, håper å være i drift senest 1. august. Hvor mange biler de da vil ha tilknyttet sentralen er ennå usikkert, men de antyder mellom 20 og 30 biler til å begynne med.

Går inn i Trondheim Taxi

- Vi hadde ønsket et tak på 228 løyver i én sentral, men kan godt leve med 250 løyver, inkludert reserveløyver. Målsettingen er å ha minst 50 biler innen et års tid, sier Norum.

Bjørn Blomsø, som står bak Nidaros Taxi, og som i likhet med Norum og Lerdahl i dag er tilknyttet Norgestaxi, sier han har diskutert mulige samarbeidsformer med Trondheim Taxi. Blomsø har åtte løyver.

Norum understreker at de ikke nødvendigvis skal konkurrere på pris, men bli best på kvalitet. Trondheim Taxi er på leting etter lokaler i sentrum, i motsetning til konkurrentene.

Frislipp: Stig Klomsten (Ap), leder for komite for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune mener det var riktig å bruke god tid på å få utredet saken rundt nye drosjesentraler og antallet løyver. Foto: Christine Schefte