Tirsdag ble det første ferdiglakkerte nye norske redningshelikopteret avduket i Yeovil i England.

- Det er en imponerende maskin å se på, og det var ekstra morsomt å se det med de norske fargene. Det nærmer seg et ferdig produkt,  sier oberst i Luftforsvaret, Helge Lolland. Han er prosjektleder for innfasingen av de nye helikoptrene i Norge.

SE OGSÅ: Her flyr Norges nye redningshelikopter

Hva skal «barnet» hete?

Det var Forsvaret som i sin tid foreslo at redningshelikoptrene skulle hete Sea King. Men hva skal de nye hete? De kan jo ikke hete AW-101?

- Nei, det kan det ikke. Vi har sendt inn et godt forslag til Justisdepartementet, men de har ikke tatt noen avgjørelse enda.

- Hva har dere foreslått?

- Det er et navn som man vil dra kjensel på når man hører det. Men prosessen ligger hos depertementet, så jeg vil ikke si mer om det, avslutter Lolland.

SAR King?

I en e-post til Adresseavisen skriver Justis- og beredskapdepartementet følgende om et eventuelt nytt helikopternavn:

Justis- og beredskapsdepartementet mottok 24. mai 2016 et brev fra  Luftforsvaret med anbefaling av navn på nytt redningshelikopter. Generalinspektøren for Luftforsvaret anbefaler at navnet «SAR King» benyttes. Spørsmålet om eventuell navngiving av nye redningshelikoptre  er til behandling i Justis- og beredskapsdepartementet som fag- og budsjettansvarlig instans for den offentlige redningshelikoptertjenesten.

Navnet er altså ikke bestemt, men det kan bli SAR King. SAR er en kjent forkortelse for «search and rescue» - søk og redning. I England har de nye helikoptrene fått navnet Merlin, som betyr hav eller sjø. I Kanada heter de Cormorant som er en betegnelse på sjøfugler i skarvefamilien.

I beredskap i 2018

I alt 16 nye redningshelikopter skal på plass innen 2020. Tre av dem skal ha base hos 330-skvadronen på Ørlandet. På Ørland hovedflystasjon er byggingen av en ny helikopterbase i full gang. Bygget står ferdig tidlig neste år og skal da huse Sea King-flåten inntil de nye helikoptrene ankommer.

- Sola får de første helikoptrene i mars 2017. Da vil det handle om opptrening av mannskaper og operasjonell testing og evaluering. Helikoptrene vil være i beredskap på Sola først i april 2018. Deretter skal Ørland gjennom samme prosess. De nye helikoptrene vil være i beredskap her fra oktober 2018, forteller Lolland.

Raskere, lengre og høyere

- Hva er de viktigste forskjellene mellom Sea King og de nye helikoptrene?

- De nye AW-101 flyr blant annet femti prosent raskere og takket være avisings- og antiisings-systemet kan de fly direkte fra A til B. Med Sea King må man gjerne fly omveier fordi man må fly lavt i kaldt vær. De nye helikoptrene kan altså fly mye høyere, noe som er en stor fordel både under søk og for å komme raskt frem, forklarer obersten.

Unik radar

Også rekkevidden og lastekapasiteten til de nye helikoptrene er langt bedre enn dagens Sea King. En helt ny type radar gjør de nye helikoptrene unike.

- Detaljegraden i denne radaren er så stor at det øker evnen til å finne personer eller fartøy man leter etter. Det er helt ny teknologi og det er første gang den brukes på helikopter, forteller Lolland.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Justisminister Anders Anundsen stod for avdukingen av det nylakkerte AW-101 i England 31. mai. Foto: Luftforsvaret
Det nye redningshelikopteret har mye bedre plass enn Sea King. Foto: NAWSARH
Byggingen av ny helikopterbase er i full gang ved Ørland hovedflystasjon. Foto: Frank Nordheim/Forsvarsbygg
Slik blir helikopterbasen seende ut når den er ferdig. Foto: NAWSARH
Foto: NAWSARH