- Dette er så etterlengtet. Det er fullt av folk her og når jeg går forbi dem hører jeg bare gratulasjoner. Det er et tegn på hvor glade frøyværingene er nå, sier ordfører Berit Flåmo på Frøya.

Til stor glede for øyfolket åpner i dag den 462 meter lange og 12 meter brede brua over Dolmsundet.

Den nye traseen blir rettere og tryggere å kjøre, og man sparer omtrent seks kilometer på turen mellom Hitra og Frøya via brua.

Kjører over brua for første gang

Klokken 13 fredag var flere hundre samlet for å overvære åpningen av brua. Det ble taler og underholdning, og selveste høydepunktet var snorklippingen.

Og når alt er ferdig kan ordfører Flåmo kjøre hjem - over brua for aller første gang.

- Jeg har med min egen bil og jeg skal kjøre hjem over brua etterpå. Det blir en glede, «å, gurimæ», sier en glad frøyaordfører.

50 millioner dyrere

Arbeidet med ny veg og bru over Dolmsundet ble begynt sommeren 2013. Brua skulle egentlig åpnes sommeren 2015, men arbeidet ble forsinket – og mye dyrere enn forventet.

Omtrent 50 millioner kroner dyrere enn først beregnet.

Ifølge Statens vegvesen er hovedårsaken til overskridelsene at det måtte fjernes mer masser enn først antatt, og at det dermed er blitt behov for betydelig mer stein til fyllinger.

Seilingshøyde på 32 meter

Dolmsundbrua er ifølge lokalavisa Hitra-Frøya en såkalt «fritt frambygg-bru».

- Ikke mange bruprosjekt bygges på denne måten lenger. Tidligere har det blitt bygd mange slike bruer i Norge, men få de siste 15 årene slik at mye av fagkunnskapen har forsvunnet. Det er dyrt å bruke fritt frembygg-metoden, sier kontrollingeniør Edmund Broholm i Statens vegvesen til Hitra-Frøya.

Denne metoden måtte brukes på grunn av at spennviddene over Dolmsundet er så lang. Seilingshøyden er på 32 meter og seilingsbredden er på 65 meter. Brua har to hovedsøyler som holder brua oppe.

Det er NCC som er hovedentreprenør på brua.

Se så glade: Fra venstre Berit Flåmo, ordfører på Frøya, varafylkesordfører Gunn Iversen Stokke og Hitra-ordfører Ole Haugen. Foto: Ronny Dybdahl
Slik vil den nye Dolmsundbrua se ut når den står ferdig. Foto: STATENS VEGVESEN