Her har elevene fra Støren tegnet framtidens skolebygg. Her er man selvfølgelig selvforsynt med strøm. Foto: Enova

Over 3000 barn, fordelt på over 60 skoler har deltatt i Energiutfrodringen i Enova, der altså Støren barneskole vant, Kvitsøy skole i Rogaland fikk andreplassen og der Vikåsen skole kapret tredjeplassen.

På Støren barneskole ble nyheten mottatt med jubel, og det var stor stemning da Enovas representant kom på besøk torsdag denne uka.

- Ungene var veldig fornøyde, alle ble veldig glade. Enova kom med kake, og vi har feiret med både kake og is, forteller rektor Britt Eva Eidsmo ved Støren barneskole.

Førsteprisen ga en premie på 10 000 kroner, mens andre- og tredjeplassen ga 5000 kroner til hver skole.

Lansert i 2014

Konkurransen er i regi av Enova og tar utgangspunkt i Energiutfordringen, Enovas digitale læringsverktøy om energi og klima for mellomtrinnet i grunnskolen. Dette verktøyet ble lansert i 2014. Gjennom film, konkurranser og kreative oppgaver ønsker Enova å vekke elevenes engasjement og nysgjerrighet, slik at de får den kunnskapen som er nødvendig for å finne morgendagens løsninger.

Engasjerte elever

- Vi har deltatt med 25 elever fra to klasser på sjuendetrinnet, som har jobbet sammen for å løse de fire oppdragene i energiutfordringen, forklarer Eidsmo.

Elevene har laget energiløyper, for å lære om energibegret og få innsyn i hva dette er.

- Vi brukte klinkekuler i bevegelse som til slutt felte dominobrukker, laget av elevene selv.

I del to handlet det om å lage energispareplan. Her tegnet elevene framtidens hus, passivhus, og laget tidslinje for når på døgnet man bruker mest energi. Skjemaet ble fylt ut i samarbeid med foreldrene, og diskutert med medelevene. På denne måten ble de beviss på hvordan det kan spares.

- Konkurransen ble avsluttet med en klimareise over hele verden, der elevene skulle finne klimakriser og komme med forslag på løsninger. Jeg vil si det har vært lett å motivere dem, og de har vist stort engasjement. De er veldig opptatt av klima og miljø, og mange har tanker om at dette vil de jobbe med når de blir voksne. For meg som lærer er det viktig at Energiutfordringen dekker kompetansemålene i lærerplanen og derfor ikke kommer i tillegg til ordinær undervisning, sier Eidsmo.

Nytt naturfagrom

Elevene på Støren som sørget for 10 000 kroner i skolekassa er avgangselever, og får ikke selv glede av pengene. Men det nye klasserommet skal kalles opp etter dem.

- De har allerede hengt opp skilt med 03er-rommet, sier Eidsmo.

Meld dere på

– Elevene ved Støren barneskole utmerket seg både gjennom og ha løst oppdragene på en god måte, og ikke minst gjennom svarene som viser at undervisningen har vært preget av stort engasjement og gode refleksjoner hos elevene, sier Anne Marie Abelgaard som er ansvarlig for Enovas satsing på barn og unge.

For skolene som ikke nådde opp i årets konkurranse eller ikke deltok: Det kommer en ny sjanse for skoleåret 2016/2017, der alle klasser som gjennomfører Energiutfordringen kan representere sin skole og dermed ha sjansen til å bli Årets klimaskole. For ytterligere informasjon kontakt Enova på laering@enovasenergiutfordring.no.

Kaken fra Enova ble delt på sosiale medier før de stolte vinnerne startet festen. Foto: Enova
Elevene bak Årets klimaskole i kø for å forsyne seg av festkaken. Foto: Enova