Forbrukerrådet gir følgende oppsummering av rettighetene dine som flypassasjer ved forsinkelser og kanselleringer:
EU-forordning 261/2004 gir deg rettigheter ved forsinket eller innstilt flyvning. Ved forsinkelse, er varigheten av forsinkelsen og lengden på flyreisen avgjørende for hvilke krav du har.
Rettighetene dine slår inn når forsinkelsen er:
mer enn to timer for flyvninger på 1500 km eller mindre
mer enn tre timer innen EU- og EØS området for flyvninger over 1500 km
mer enn tre timer utenfor EU- og EØS-området på under 3500 km, eller
mer enn fire timer på alle flyvninger over 3500 km.
Dette har du krav på:
Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, har du, uansett årsaken til forsinkelsen, krav på:
Skriftlig melding fra flyselskapet om dine rettigheter
Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden
To gratis telefonsamtaler eller lignende
Gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet
Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet
Ved en forsinkelse på over fem timer, kan du kreve å få pengene tilbake for ubenyttet billett og i tillegg for benyttet billett dersom flyvningen ikke lenger tjener formålet i din opprinnelige reiseplan. I tillegg har du krav på returflyvning til opprinnelig startsted.
Ved en kansellering har du krav på det som står i punktene over. I istedenfor å få pengene tilbake for billett, kan du i tillegg kreve omruting snarest mulig til det endelige reisemålet, eller på en senere dato etter ditt eget valg.
Hvis du takker ja til å få pengene tilbake for dine billetter, vil flyselskapets forpleiningsplikt opphøre. Det innebærer for eksempel at du ikke lenger har rett på å få betalt mat og drikke eller hotellopphold. Ved kansellering eller forsinkelse utover tre timer, kan du ha krav på en standarderstatning. Det forutsettes at forsinkelsen eller kanselleringen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.
Ekstraordinære omstendigheter:
Det er derimot mindre sjanse for at forordningens regler om standarderstatning ved lengre forsinkelser og kanselleringer vil tre i kraft.
Forordningen har nemlig en klausul som om at luftfartsselskapenes forpliktelser her bør være begrenset eller bortfalle «i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet».
Som eksempel på slike ekstraordinære omstendigheter nevnes blant annet «streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap».
Standard-erstatningen har følgende satser:
Flyvninger på høyst 1500 km: € 250
Flyvninger innen EU/EØS-området over 1500 km, og alle andre flyvninger mellom 1500 og 3500 km: € 400
Alle andre flyvninger: € 600
Klarer flyselskapet ved omruting å få deg til bestemmelsesstedet innen visse frister, reduseres standarderstatningen med 50 prosent.
Når har du rettighetene?
Forordningen som gir deg rettighetene gjelder for flyvninger fra et land innen EU/EØS-området, og flyvninger fra et tredjeland til EU/EØS-området der flyselskapet som utfører flyvningen er et EF-luftfartsselskap.
Du kan i tillegg ha krav på ytterlig erstatning med hjemmel i Luftfartsloven. For mer informasjon, kontakt Forbrukerrådet.
Kilde: Forbrukerrådet