14 timer i bil på grunn av flykansellering

- Dette er siste gang vi reiser med Norwegian.

Måtte snu: Ole Kristian Haugen med familie har startet på den lange turen hjem igjen til Orkdal etter at sydenturen ble kansellert.  Foto: Ole Kristian Haugen

Saken oppdateres.

Klokken 04.00 sto familien til Ole Kristian Haugen fra Fannrem opp for å kjøre til Gardemoen. De skulle rekke et fly til Kypros med avgang klokken 14.10, og hadde en kjøretur på rundt syv timer foran seg. Etter omtrent fem timer kom tekstmeldingen fra Norwegian.

- Vi fikk en SMS om at flyet var kansellert, og ringte kundeservice. Der sto i vi kø i en halv time før i fikk noe svar, sier han.

Svaret fra Norwegian var alt annet enn oppløftende. De kunne ikke gi noe svar på hvorfor flyvningen var kansellert, og hadde ingen oversikt over andre alternativer for familien.

LES MER: 18 flyvninger hos Norwegian over hele landet kansellert

Bare å snu

Med to timer igjen til Gardemoen, bestemte de tre i bilen seg for å fortsette inn til flyplassen. I skranken hos Norwegian var det heller ingen hjelp å få.

- Vi opplevde å bli møtt med null respekt. Første avgang de kunne få oss på var nærmere neste helg, sier Haugen oppgitt.

Haugens mor jobber for tiden i utlandet. Moren og resten av familien hjemme i Orkdal hadde bestilt reisen for å møtes på Kypros. Hun er allerede på øya, men et møte blir det ikke noe av.

- Vi har kjørt i syv timer til Gardemoen, og nå snur vi og kjører hjem igjen. Dette er siste gang vi reiser med Norwegian, sier han.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Norwegian har i dag kansellert:
  • Trondheim - Malaga, Spania klokken 16.10
  • Trondheim - Split, Kroatia klokken 18.25
  • Split, Kroatita-Trondheim klokken 22.30
  • Malaga, Spania - Trondheim klokken 21.25
  • Oslo-Szczecin, Polen klokken 09.10
  • Szczecin, Polen - Oslo, klokken 11.10
  • Oslo - Larnaca, Kypros klokken 14.10
  • Larnaca, Kypros - Oslo, Klokken 20.30
  • Oslo - Pristina, Kosovo klokken 16.50
  • Pristina, Kosovo - Oslo, Klokken 21.00
  • Oslo - Varna, Bulgaria klokken 17.25
  • Varna - Oslo, Klokken 22.25
  • Stavanger - Malaga klokken 13.55
  • Malaga, Spania - Stavanger, klokken 18.30
  • Innenlands:
  • Oslo - Stavanger, klokken 07.45
  • Stavanger - Oslo, klokken 06.30
  • Kristiansand - Oslo, klokken 06.30
  • Molde - Oslo, klokken 07.00
  • Kilde: Avinor.no (Oppdatert klokken 13)
Passasjerers rettigheter

Forbrukerrådet gir følgende oppsummering av rettighetene dine som flypassasjer ved forsinkelser og kanselleringer:

EU-forordning 261/2004 gir deg rettigheter ved forsinket eller innstilt flyvning. Ved forsinkelse, er varigheten av forsinkelsen og lengden på flyreisen avgjørende for hvilke krav du har.

Rettighetene dine slår inn når forsinkelsen er:

mer enn to timer for flyvninger på 1500 km eller mindre

mer enn tre timer innen EU- og EØS området for flyvninger over 1500 km

mer enn tre timer utenfor EU- og EØS-området på under 3500 km, eller

mer enn fire timer på alle flyvninger over 3500 km.

Dette har du krav på:

Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, har du, uansett årsaken til forsinkelsen, krav på:

Skriftlig melding fra flyselskapet om dine rettigheter

Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden

To gratis telefonsamtaler eller lignende

Gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet

Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet

Ved en forsinkelse på over fem timer, kan du kreve å få pengene tilbake for ubenyttet billett og i tillegg for benyttet billett dersom flyvningen ikke lenger tjener formålet i din opprinnelige reiseplan. I tillegg har du krav på returflyvning til opprinnelig startsted.

Ved en kansellering har du krav på det som står i punktene over. I istedenfor å få pengene tilbake for billett, kan du i tillegg kreve omruting snarest mulig til det endelige reisemålet, eller på en senere dato etter ditt eget valg.

Hvis du takker ja til å få pengene tilbake for dine billetter, vil flyselskapets forpleiningsplikt opphøre. Det innebærer for eksempel at du ikke lenger har rett på å få betalt mat og drikke eller hotellopphold. Ved kansellering eller forsinkelse utover tre timer, kan du ha krav på en standarderstatning. Det forutsettes at forsinkelsen eller kanselleringen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

Ekstraordinære omstendigheter:

Det er derimot mindre sjanse for at forordningens regler om standarderstatning ved lengre forsinkelser og kanselleringer vil tre i kraft.

Forordningen har nemlig en klausul som om at luftfartsselskapenes forpliktelser her bør være begrenset eller bortfalle «i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet».

Som eksempel på slike ekstraordinære omstendigheter nevnes blant annet «streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap».

Standard-erstatningen har følgende satser:

Flyvninger på høyst 1500 km: € 250

Flyvninger innen EU/EØS-området over 1500 km, og alle andre flyvninger mellom 1500 og 3500 km: € 400

Alle andre flyvninger: € 600

Klarer flyselskapet ved omruting å få deg til bestemmelsesstedet innen visse frister, reduseres standarderstatningen med 50 prosent.

Når har du rettighetene?

Forordningen som gir deg rettighetene gjelder for flyvninger fra et land innen EU/EØS-området, og flyvninger fra et tredjeland til EU/EØS-området der flyselskapet som utfører flyvningen er et EF-luftfartsselskap.

Du kan i tillegg ha krav på ytterlig erstatning med hjemmel i Luftfartsloven. For mer informasjon, kontakt Forbrukerrådet.

Kilde: Forbrukerrådet

På forsiden nå