En 17 år gammel gutt ligger på intensivavdelingen ved St. Olavs Hospital med meget alvorlige skader etter at han havnet i en ulykke med vannscooter ved Mausund på Frøya søndag ettermiddag. Han ble funnet livløs i vannet, og det ble startet livredning på stedet.

Sykehuset melder mandag ettermiddag at gutten er på bedringens vei, og at tilstanden er stabil.

Vannscooterulykken var et av mange oppdrag Hovedredningssentralen (HRS) i Sør-Norge hadde denne helgen. Det er ikke tvil om at høysesongen for ulykker og uhell er i gang.

Mange oppdrag i helga

- Dette var den første feriehelga så vi hadde en del oppdrag, men ikke mer enn en vanlig helg i ferien, forteller Owe Frøland ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge.

Søndag hadde Hovedredningssentralen i Sør-Norge 25 oppdrag der folk hadde behov for hjelp. 21 av disse var hendelser til sjøs. Oppdragene varierte, men det var stort sett sjørelaterte hendelser som assistanser, grunnstøtinger, lekkasjer og branner. De hadde også noen mer alvorlige ulykker, blant annet hendelsen på Frøya.

Frøland forteller at det stort sett er båtfolk som trenger hjelp til sjøs.

- Vi har mest oppdrag langs skjærgården i sør, og opp mot svenskegrensa, forteller han.

- På vestsiden og nordover mot Midt-Norge er det betydelig mindre båttrafikk og dermed også mindre aktivitet, men med jevne mellomrom har vi også oppdrag i Trøndelag.

Deles i to

Hovedredningssentralene har det overordnede operative ansvar ved søk- og redningsaksjoner. Ansvarsområdet mellom HRS Nord-Norge og HRS Sør-Norge deles på 65 grader nord – langs grensen mellom Nord Trøndelag og Nordland Fylke.

Den operative koordinering av aksjoner, skjer enten direkte fra en av de to hovedredningssentralene (HRS) som er lokalisert i Bodø og på Sola ved Stavanger, eller gjennom en av de 28 lokale redningssentraler.

Sjekk at båten er i stand

Det er ikke de mest alvorlige hendelsene som er de vanligste for HRS, heldigvis. Ofte dreier det seg om grunnstøtinger og båtfolk som har fått teknisk trøbbel med fartøyene sine.

Frøland forteller til Stavanger Aftenblad at det ofte dreier seg om såkalte bekvemmelighetsproblemer.

- Folk kan ikke båt. De er ikke flinke nok til å vedlikeholde båter og motorer, og sjekke at ikke noe har morknet siden forrige sesong.

Dette bekrefter han til adressa.no. Han sier det er noen ting folk bør se til før de tar turen ut med båten i sommer.

- Det viktigste er om båten er i ok stand. Sjekk at det tekniske utstyret fungerer, sjekk at batterier er ladet opp og at det er nok drivstoff. Det er også viktig å se om motoren er velholdt.

- I tillegg til alle disse tingene er det viktig å sjekke om man er godt nok kjent i det farvannet man beveger seg inn i.

Frøland anbefaler alle å lese seg opp på kartene over farvannet man skal inn i, og gjøre seg kjent i områdene.

Sist, men ikke minst, mener Frøland det er viktig å nevne at dersom noen føler seg utrygge til lands eller til vanns i sommer skal de ikke nøle med å ringe etter hjelp.

- Ingen spørsmål er dumme dersom man ikke føler seg trygg, men ta forholdsregler om været er fint og man planlegger en tur ut. Gjør sjekklista over teknikk, båtens tilstand, drivstoff, batteri og kart til en vane. Og ring om uhellet er ute.

Været har mye å si

Ofte er oppdragene HRS har relatert til ferie og fritidsaktiviteter. 2015 var sommeren preget av mye dårlig vær, og antallet oppdrag gikk derfor litt ned i forhold til året før i månedene juni og juli. Til tross for dette var det mer enn nok å gjøre for redningssentralene. Båtsesongen ble derimot forlenget av en fin høst, og antallet oppdrag holdt seg oppe utover høsten.

Oppfordringen er at om man skal til sjøs kan det være lurt å være forberedt selv om været er bra når man drar ut. Været i Trøndelag er ikke kjent for å være av den mest stabile varianten, og det er alltid greit å være klar for det meste.

Gjør som 17 500  andre - følg VærAdressa på Facebook - landets best oppdaterte værside

Mye å gjøre for Redningsselskapet

Redningsselskapet merker at sesongen er i gang. I en pressemelding skriver de at de hittil i sommer har hatt en markant økning i antall oppdrag, sammenlignet med fjoråret.

I helgen hadde Redningsselskapet hele 109 SAR-oppdrag (search and rescue) i tillegg til en rekke assistentoppdrag. I juni hadde redningsskøytene 120 flere oppdrag enn samme måned i fjor og juli har så langt vært travlere enn vanlig.

– Juli har så langt vært en travel periode for våre fartøy, og i helgen har det vært ekstra hektisk, over hele landet. Spennvidden er stor, fra søk etter savnede til rene assistanseoppdrag. Heldigvis har de mest alvorlige ulykkene foreløpig uteblitt i juli, og vi håper den trenden holder seg, sier Thomas Skarstad, maritim leder i Redningsselskapet.