Hva er det som gjør at millioner av mennesker kaster seg på bølgen og laster ned mobilspill? Spillforsker Kristine Ask ved NTNU mener det er tre sentrale faktorer som bidrar til et spills popularitet, men spillutvikler Ronny Anderssen understreker at det ikke eksisterer noen suksessoppskrift.

Enkelt og tilgjengelig

Kristine Ask peker på spillets evne til å motivere brukerne gjennom belønninger som en viktig årsak til at spill blir populære.

- Folk liker å spille fordi man alltid får uttelling for hardt arbeid. Det er litt ironisk at den mest rettferdige formen for arbeid finnes i spillene, sier hun.

Millioner av mennesker har de siste ukene lastet ned spillfenomenet Pokémon Go. Før det var det spill som Candy Crush og Wordfeud. Ask forklarer at mobilspillenes suksess kan knyttes til mobilens tilgjengelighet.

- Smarttelefonene er allemannseie, og gir en konstant tilgang på teknologi. Selv om vi liker å tro det, så er det nemlig ikke alle som har en spillkonsoll hjemme i stua, sier Ask.

En annen faktor hun peker på er at spillene er produsert for et allment marked.

- De er enkle nok til at også folk uten erfaring kan spille uten å sette seg inn i for mye. I tillegg er de lette å ta i bruk i hverdagen. På Candy Crush kan man gjøre unna ett spill på fem minutter, i motsetning til det klassiske dataspillet der man sitter i flere timer i strekk.

Nostalgisk kickstarter

I det nylige suksesseksempelet Pokémon Go opplever Ask at også nostalgi spiller en stor rolle.

- Mange voksne har et forhold til Pokémon allerede. Når det kommer til barn på 8-10 år så handler det derimot ikke om nostalgi. Det er klart at når det gjelder et spill med mange millioner brukere, så vil det være mange ulike motivasjoner for å spille, sier Ask og nevner eksempelvis ferietider, behov for tidsfordriv og det sosiale aspektet. At et spill er synlig i sosiale medier har også stor betydning, mener hun.

Ronny Anderssen er gründer i Kybernetek og deleier i utestedet Work-Work, som fungerer som arena for byens spillutviklere. Han mener også at nostalgi er en viktig årsak til Pokémon-spillets suksess.

- Et merkenavn som Pokémon har lett for å bli enormt populært, sier Anderssen.

- Det første skuddet gratis

Felles for de største mobilspillene er at de er gratis å laste ned og ta i bruk. Anderssen forklarer at slike spill gjerne er bygd opp slik at spillerne får lyst til å bruke penger på de etter en stund.

- Man gir bort det første skuddet gratis, for så å ta betalt etter hvert når folk er blitt hekta, sier han.

Anderssen forklarer at spillsuksessene ofte kan være nokså tilfeldige.

- Det gjelder for eksempel mobilspillet Flappy Bird som var populært for en stund siden. Det ble en farsott etter at en person med millioner av følgere twitret om det, sier spillutvikleren.

Videre påpeker han betydningen av markedsføring og forteller at mange av de største mobilspillene, inkludert Pokémon Go og Candy Crush, i stor grad kan takke store markedsføringsbudsjett.

Vanskelig å skille seg ut

Anderssen er enig med Ask i at mobilspill gjerne blir populære dersom de er tilgjengelige for hvem som helst når som helst. Han understreker samtidig at det er langt fra enkelt å slå gjennom i havet av spillapper som legges ut på Apple Store og Google Play hver eneste dag.

- Hvis det hadde eksistert en suksessoppskrift, så hadde vi alle vært rike. Vi anbefaler ingen å si opp dagjobben sin med det første.

Spillforsker Kristine Ask ved NTNU tror folk har ulik motivasjon for å spille Pokémon Go. Foto: MARIUS SUNDE TVINNEREIM
Candy Crush er et av de mest nedlastede mobilspillene gjennom tiden. Foto: Skjermdump