De siste årene har flere og flere dagligvare- og storhandelbutikker gått over til en ordning der kunden betjener seg selv i betalingsdelen av handleturen. Butikker som har tatt i bruk denne typen kundehåndtering kan informere om at de har få erfaringer med kunder som utnytter systemet.

Stoler på kundene

- Vi stoler på at kundene betaler for de varene de tar med seg, sier butikksjef ved Meny på Solsiden, Monica Ervig Kjendalen.

Hun har hatt hurtigkasser med selvbetjening i butikken i to år, og kan ikke se noen endring i svinn etter at ordningen ble innført.

- Vi har ingenting i vårt tallmateriale som indikerer at vi har hatt en økning i svinn. Tyveri og avvik har holdt seg stabilt, og er det samme som for to år siden, sier hun.

Hos Meny legger kundene varene sine på en vekt etter at de er skannet. Dersom de veier for mye eller for lite lyser en lampe som varsler betjeningen om at noe er galt. Det samme skjer om kunden ønsker å kjøpe aldersbestemte varer som alkohol og tobakk. I tillegg må man skanne kvitteringen for å komme ut av slusen, noe som gjør det vanskeligere å snike varene ut av butikken.

- Vi opplever at folk stort sett er ærlige, men vi har jo hatt enkelttilfeller. Jeg tror at dersom folk ønsker å ta med seg varer uten å betale for dem, gjør de det på samme måte som tidligere, inne i selve butikken. I hurtigkassene er de overvåket av kameraer, og vi har folk som holder et øye med kassene til enhver tid. Det er nok kundene klar over, og da velger de å betale for seg.

Skanner du dine egne varer når du har muligheten? Ja, det er mye enklere. Nei, jeg holder meg til de gamle kassene. Jeg har aldri handlet i en butikk der dette er mulig. Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Skanner du dine egne varer når du har muligheten? Ja, det er mye enklere. 67% Nei, jeg holder meg til de gamle kassene. 26% Jeg har aldri handlet i en butikk der dette er mulig. 8% Du har allerede stemt 2888 stemmer

Fornøyde kunder

Kjendalen forteller at hele 40 prosent av butikkens transaksjoner går gjennom hurtigkassene, og kundene er storfornøyd med ordningen.

- Vi har økt kapasiteten og effektiviteten i kassene våre, og får sluset gjennom småhandelen mye raskere enn tidligere. Kundeundersøkelsene viser at folk som småhandler setter pris på å slippe å stå i kø bak folk med fulle handlevogner. De ønsker å bli raskt ferdig med handlingen, og det gjør de her.

Anne-Brit Slørdal handler ofte på Meny, og synes det er praktisk å kunne benytte seg av hurtigkassene.

- Jeg bruker ikke denne kassa hver gang, men nå var det litt kø i den betjente kassen så da gikk jeg hit, sier hun.

Hun har ikke noe problem med å gjøre jobben selv.

- Jeg synes det er veldig greit. Man bare skanner og velger om man skal ha pose, så betaler man. Veldig enkelt, sier hun før hun skanner kvitteringen for å komme seg ut av kassen.

Skanner på handleturen

Også Coop var tidlig ute med å innføre skanningsystem i Obs-butikkene. I butikken på City Lade har kundene tatt godt imot tilbudet som har vært tilgjengelig i et års tid.

- I våre butikker skanner kundene varene mens de plukker dem, forteller Jonny Sand, direktør for butikkdrift i Coop Midt-Norge.

- Når kunden kommer til betalingspunktet har vi stikkontroller på et utvalgt antall varer, eller på alle varene. Dette er ikke noe vi styrer, men systemet plukker ut tilfeldige kunder.

Hyppige kontroller

Han forteller at de etter ett år med denne ordningen ikke kan melde fra om store endringer i antall avvik ved varetellingene. Teorien er at folk er til å stole på, og at selv om det kan være fristende å la være å skanne noen varer vil ikke den vanlige mannen i gata bli butikktyv.

- Våre systemer er koblet opp mot medlemsdatabasen, og du må skanne medlemskortet for å starte handlingen. Dermed blir alle kjøp registrert på deg personlig. Når du kommer til kassen blir du bedt om å bekrefte at du har skannet riktig antall varer. Det står alltid noen ansatte der og passer på, så da tror jeg det er vanskeligere å lyve på antallet, sier han.

Ved enhver anledning står det to eller tre ansatte som kontrollerer antall varer man har lagt i posene. Sand tror dette er med på å bidra til å holde svinnet nede.

- Vi har noen avvik, men vi har hatt svært få kunder som bevisst har «glemt» å skanne varer. I de tilfellene det skjer blir kunden anmeldt.

Storhandelen har blitt mer effektiv

Randi Schjetne, fungerende varehussjef på Ikea Leangen, forteller at selvbetjeningen i kassene også hos dem har ført til effektivitet i handelen, og mange fornøyde kunder.

- Vi har sett at det å kunne skanne varene selv blir veldig godt mottatt hos kundene, forteller hun.

- 55 prosent av våre kunder benytter seg av tilbudet, og ventetiden i kassene har gått betydelig ned. Jeg tror det også er mange som synes det er stas, og ikke minst oversiktlig å kunne skanne inn varene sine selv.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Begrensning gjør handelen enklere

Schjetne forteller at de har hatt tilfeller der folk bevisst har unnlatt å skanne varer, men at dette ikke skjer ofte. Hvert tilfelle blir vurdert separat, og det er forskjellige rutiner for de ulike tilfellene. Kundebehandlerne følger godt med, og er trent i hva de skal se etter. Dersom noen bevisst går ut uten å skanne varer, blir dette sett på som tyveri.

- Vi har systemer for å følge opp hendelser som dette, forteller Schjetne.

- Våre ansatte er godt trent for å se om noe ikke slås inn. Det er også derfor vi har en begrensning på antall varer man får ta med seg inn i hurtigkassene. Det gjør det enklere å holde styr på alle varene, både for kunden, og våre ansatte som står og følger med.