16 førere stiller til dyst i tredje og fjerde runde i Formula offroad.

Spesialbygde biler med om lag 1000 hk, påmontert enorme hjul, skal forsøke å ta seg opp diverse løyper i et sandtak på Ler. De siste fire–fem meterne av løypetoppen kan være opptil 90 grader bratt.

- Dette er så ekstremt at ingen andre kjøretøy kan kjøre i disse løypene, forteller Martin Michaelsen, talsmann for det årvisse arrangementet på Ler i Melhus.

Fjerde år på rad

Arrangør er Utkanten Offroaders NAF. Løpet arrangeres lørdag og søndag, med start klokken 11 begge dager. I år er det påmeldt 16 førere fra Norge, Sverige, Island og Finland. Trondheim stiller med fire sjåfører. Michaelsen, som selv skal delta, nøler ikke med å karakterisere Trondheim som Formula Offroad-hovedstaden. Årets arrangement er det fjerde på rad i Melhus.

- Vi har hatt litt forskjellig vær, i Oppdal snødde det en gang. Men til helgen er det meldt godvær, sier Michaelsen.

Han tror Formula offroad er den mest publikumsvennlige motorsporten som finnes. Ved å stå på ett sted kan publikum ha full oversikt over alt som skjer. Tommy Olsen fra Arendal er innleid som speaker. Ingen kan snakke bedre om sporten enn nettopp ham, mener Michaelsen.

Kjøres stadig råere

I pausen kan publikum oppsøke depotene, studere bilene og snakke med teamene.–Sporten er under stadig utvikling og det kjøres brattere og råere løyper for hvert år. I dag kjører man i løyper som for få år siden var nærmest utenkelig å prøve på. I svært vanskelige løyper hender det at bilene både må snu og kjøre sidelengs. Og ikke sjelden hender det at bilene ruller rundt flere ganger på vei ned fra toppen av det 60 meter høye sandtaket.

Michaelsen legger til at bilene er bygd på chassisrør etter strenge regler, og motorene yter mellom 600 og 1200 hk. Motorene er oftest satt opp med turbo, lystgass eller kompressor. I tillegg har bilene overdimensjonert drivverk for å tåle belastningen. Bilene bygges så lave som mulig for å få et lavt tyngdepunkt, slik at de skal kunne holde seg på hjulene når de kjører i sandveggen.