Forberedelsene til den nye kryssingen av Åstfjorden er godt i gang.
- Vi gjør undersøkelser for å se hvilke grunnforhold det er i Åstfjorden, sier prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen. Grunnundersøkelsene ble satt i gang allerede for et par uker siden.
- Brua skal stå på flere søyler i sjøen, så vi gjør undersøkelser i nærheten av disse punktene, forklarer Moe.
Bare dager etter dødsulykken er fylkesveien igjen såpeglatt
Grunnforhold
Nordisk fundamentering AS står for arbeidet i fjorden.
- Vi har vært der et par ukers tid og planlegger å være ferdig med arbeidet i løpet av uka, sier Ketil Westeren, distriktssjef i Nordisk fundamentering AS. De har fem ansatte som arbeider med prosjektet.
Distriktssjefen forklarer at dette dreier seg om prøvepæling, hvor de tar prøver av grunnforholdene.
Fremdrift
Prosjektlederen legger til at hele byggeprosjektet som berører kryssingen av Åstfjorden må gjennom en ny stortingsbehandling for godkjenning. Stortinget må godkjenne en ny bompengeløsning for den nye vegstrekningen.
Nå blir det bom på lakseveien
Over 3000 kjøretøy passerer bommene på Lakseveien hver dag
Statens vegvesen håper at de kan utlyse det nye arbeidet på fv 714 sommeren 2017. Det kan eventuelt føre til byggestart neste høst.
Brua skal gå fra Mjønesaunet (som ligger på sørsida av fjorden) til Mjønes. Lengden på brua skal bli 724 meter og seilingshøyde blir 25 meter.