Statsråden har observert de siste ukenes debatt rundt utbygging av E6 nordover fra Trondheim. Politikere i Sør-Trøndelag og Trondheim ønsker klare svar på om økt trafikk som følge av ny vei, setter i fare milliardene som de er sikret gjennom bymiljøavtalen – dersom de klarer å få til en nullvekst i biltrafikken.

- Politikerne i Sør-Trøndelag og i Trondheim burde vite at gjennomgangstrafikk holdes utenfor bymiljøavtalen. Økning her påvirker ikke den, sier Solvik-Olsen.

Les kommentaren: Det er tøft å si nei til 26 milliarder

Gir ingen unntak

Arbeiderpartiet lokalt påpeker at det aller, aller meste av trafikken nordfra og mot Trondheim ikke går videre, men nettopp inn til byen.

- Vil økt trafikk som følge av ny vei nord for Trondheim komme i konflikt med bymiljøavtalen?

- Ja, når det gjelder trafikken inn til byen, må de bygge ut et godt kollektivtilbud eller annet som gjør at man ikke øker biltrafikken. Det er jo nettopp det som er intensjonen med bymiljøavtalen, sier Solvik-Olsen.

- Kan man risikere at andre veier prioriteres foran Trøndelag hvis politikerne lokalt ikke legger til rette for dette nå?

- Nå må de samarbeide om dette. Nye Veier har E6-en nord for Trondheim som prioritert strekning, men rekkefølgen kan endres, sier Solvik-Olsen.

Les også: Fare for at E6 i Trøndelag nedprioriteres

Trenger avklaring

Rita Ottervik (Ap) kommenterer:

- Når man bygger en firefelts vei inn til Trondheim, så øker biltrafikken inn til byen. Det jeg har sett at andre fra regjeringsparti foreslår, er å kreve mer bompenger og mer restriksjoner på oss som bor her i byen. Det er ikke et godt svar. Vi må få unntak for økt biltrafikk på E6 øst, hvis vi skal gå inn i dette. Ellers risikerer vi å tape milliarder gjennom bymiljøavtalen, sier trondheimsordføreren.

- Men nå sier jo Solvik-Olsen at det ikke er snakk om unntak, at dere må fikse dette med bedre kollektivtilbud eller annet?

- Vi vi gjerne bygge ut kollektivtrafikken, men når han pålegger oss å bygge ut firefelts motorvei, så blir det vanskeligere å nå målene. Så vi trenger å få en ordentlig avklaring. Vi vil ha muligheten til å diskutere dette med han, og finne løsninger sammen, sier Ottervik.

Vil ikke øke bomprisene

Hun og fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) har sendt et brev til statsråden om saken.

- Hva hvis han ikke vil gi dere noe unntak, slik dere ønsker?

- Da må vi sette oss ned og alvorlig diskutere hva vi skal gjøre. Jeg vil ikke sette opp bomprisene enda mer i Trondheim for at folk skal få kjøre på en firefelts vei inn til byen, sier Ottervik.

Tore O. Sandvik kommenterer:

- Nullvekstmålet er krevende i seg selv på grunn av sterk befolkningsvekst i Trondheim, det er dette bymiljøavtalen er utviklet for å løse. Om statsråden mener vi skal forsterke kollektivtrafikken østover ytterligere, utover elektrifisering av tog, for å stanse privatbilismen – hvorfor skal han da bygge ny vei for å ta unna en vekst som ikke kommer? skriver Sandvik i en sms.