Statens vegvesen starter nå arbeidet for å øke sikkerheten på E39 mellom Klett og Orkanger. Flere alvorlige tunnelbranner, i Norge og Europa, har ført til skjerpede krav for alle tunneler som er over 500 meter.

Brannvesenet i Skaun varslet allerede i 2012 at de ville gi dagbøter til Vegvesenet på grunn av det de anså som dårlig brannsikkerhet i tunnelene.

Dette vogntoget brant opp i Storsandtunnelen i 2013. Tunnelen måtte utbedres etter brannen. Foto: Politiet

Flere tiltak

E39 ble åpnet i 2005, men etter at veien ble bygd har kravene til sikkerhet blitt skjerpet. I hele landet skal 200 tunneler sikres før 2019, for å tilfredsstille EUs nye tunnelforskrift.

- De nye kravene innebærer blant annet bedre brannventilasjon. Viftekapasiteten skal være så god at de kan blåse ut røyken i begge retninger. 83 nye vifter, i tillegg til de eksisterende, skal på plass i tunnelene på E39. Dette er en stor og omfattende jobb, sier Odd Arild Lindseth, prosjektleder i Statens vegvesen.

Fem tunneler på strekningen mellom Øysand og Orkdal skal utbedres. Storsandtunnelen, som er den lengste, får i tillegg bedre rømningsmerking.

Her blir flere bilister blir bøtelagt på E39, etter å ha kjørt på rødt lys i Buvika. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Hernik Sundgård

Kjører på rødt

- Automatiske bommer er et viktig tiltak for å bedre sikkerheten. Når det skjer en hendelse, er det viktig med færrest mulig biler inne i tunnelen under redningsarbeidet. Derfor setter vi nå opp automatiske bommer som stenger veien fysisk. Dette fører til en betydelig grad av økt sikkerhet.

I dag er blir bilistene bare møtt av blinkende røde lys som varsler at E39 er stengt, men mange gir blaffen og kjører på rødt lys.

- Vi kunne ha bøtelagt 50 bilister, sa innsatslederen etter en ulykke på E39 i Orkdal denne våren.

Så mange bilister passerte rødlysene, og kjørte seg rett oppi ulykkesstedet, selv om veien var stengt.

I dag er det kun blinkende røde lys som markerer at Storsandtunnelen er stengt, men snart etableres fysiske bommer. Foto: Truls Lereggen

Flere alvorlige ulykker

I 2013 brant et vogntog opp inne i Storsandtunnelen, etter en voldsom frontkollisjon med en personbil. En mann i 20-årene fra Hommelvik døde i ulykken. Tunnelen var stengt i ett døgn etter ulykken.

Les også: Omkom i ulykke i Storsandtunnelen

Også i fjor var det dødsulykke inne i samme tunnel.

Les også: En 62 år gammel mann omkom etter tunnelulykke på E39

Sist uke ble også Brekktunnelen stengt i flere timer etter at en lastebil totalvraket er personbil, og deretter stakk fra stedet.

Les også: Lastebil stakk fra stedet etter krasj med personbil

Bilistene på E39 vil få bedre varsling når veien er stengt på grunn av ulykker. Foto: Kristoffer Furberg

Langvarig arbeid

- Arbeidet inne i tunnelene starter først på nyåret, men allerede nå begynner jobben med de automatiske sperrebommene. Målet er at disse skal kunne være i drift fra februar neste år. Bommene etableres ved Øysand, Buvika, Børsa og ved Thamshamn, sier Lindseth.

Arbeidet med utbedringene vil pågå ut 2018. I anleggsfasen vil tunnelene være stengt fra klokka 20 om kvelden, til 6 neste morgen. I tillegg vil de stenge strekninger på E39 enkelte hele helger.

Arbeidet deles opp i tre faser. Brekktunnelen mellom Øysand og Buvika blir tatt først, deretter følger tunnelene mellom Børsa og Orkanger. Sist ut er de tre tunnelene på strekningen mellom Buvika og Børsa.