I mars blir det anleggsstart på ny fylkesvei mellom Røddekrysset og Tanem. Fylkesvei 704 er i dag ulykkesbelastet, med mange svinger og avkjørsler for anleggsbedrifter. Veien er også dårlig tilrettelagt for gående og syklende.
Les også: Klæbyggen betaler mest i bomringen
Mye omkjøring
På nyåret blir det bestemt hvem som får oppdraget med å bygge veien. Statens vegvesen håper på stor interesse fra entreprenørene i Midt-Norge, når anbudsfristen går ut.
400 000 kubikkmeter masse skal sprenges ut og 75 000 kubikkmeter myr må kjøres bort.
Sprengningsarbeid gjør at fylkesveien blir stengt for trafikk i sju uker til sommeren, omkjøring blir da om fylkesvei 885 gjennom Amundalen.
Veien vil også stenges i inntil en halv time, to ganger daglig, i forbindelse med sprengningsarbeid gjennom resten av anleggsperioden.
Les også: Mye forberedelser - lite ny vei
Raskere fremdrift
- Stenging av veien mellom 26. juni og 13. august vil gi kortere byggetid, sier Janne Venes, prosjektleder i Statens vegvesen.
I et trangt parti langs veien skal det sprenges en 25 meter høy skjæring, noe som vil være vanskelig å gjennomføre uten å stenge området helt.
- Mange har ferie i denne perioden, og vi prøver å minimere konsekvensene for bilistene, sier Venes.
Les også: Se den vanvittige forbikjøringen på E6
Fartsgrensene økes
Mange av svingene rettes ut når ny vei bygges. I tillegg blir det etablert sammenhengende gang- og sykkelvei. Fartsgrensen på strekningen er i dag 50 og 60 km/t, men økes til 80 km/t når nyveien åpnes høsten 2018.
Prosjektet finansieres av bompenger. Første del innebærer bygging av tre kilometer vei, men på sikt skal det bli ni kilometer ny vei fra Sandmoen opp til næringsområdet Tulluan i Klæbu.
Les også: Trondheim + Klæbu er sant