Saken oppdateres.
I mars blir det anleggsstart på ny fylkesvei mellom Røddekrysset og Tanem. Fylkesvei 704 er i dag ulykkesbelastet, med mange svinger og avkjørsler for anleggsbedrifter. Veien er også dårlig tilrettelagt for gående og syklende.
Les også: Klæbyggen betaler mest i bomringen
Mye omkjøring
På nyåret blir det bestemt hvem som får oppdraget med å bygge veien. Statens vegvesen håper på stor interesse fra entreprenørene i Midt-Norge, når anbudsfristen går ut.
400 000 kubikkmeter masse skal sprenges ut og 75 000 kubikkmeter myr må kjøres bort.
Sprengningsarbeid gjør at fylkesveien blir stengt for trafikk i sju uker til sommeren, omkjøring blir da om fylkesvei 885 gjennom Amundalen.
Veien vil også stenges i inntil en halv time, to ganger daglig, i forbindelse med sprengningsarbeid gjennom resten av anleggsperioden.
Veien mellom Sandmoen og Klæbu er svingete og har mye tungbiltrafikk. Foto: terje svaan
Les også: Mye forberedelser - lite ny vei
Raskere fremdrift
- Stenging av veien mellom 26. juni og 13. august vil gi kortere byggetid, sier Janne Venes, prosjektleder i Statens vegvesen.
I et trangt parti langs veien skal det sprenges en 25 meter høy skjæring, noe som vil være vanskelig å gjennomføre uten å stenge området helt.
- Mange har ferie i denne perioden, og vi prøver å minimere konsekvensene for bilistene, sier Venes.
Les også: Se den vanvittige forbikjøringen på E6
Røddekrysset skal bygges om til rundkjøring. Foto: terje svaan
Fartsgrensene økes
Mange av svingene rettes ut når ny vei bygges. I tillegg blir det etablert sammenhengende gang- og sykkelvei. Fartsgrensen på strekningen er i dag 50 og 60 km/t, men økes til 80 km/t når nyveien åpnes høsten 2018.
Nyveien finansieres av bompenger, blant annet fra dette innkrevingspunktet ved Torgård. Foto: terje svaan
Prosjektet finansieres av bompenger. Første del innebærer bygging av tre kilometer vei, men på sikt skal det bli ni kilometer ny vei fra Sandmoen opp til næringsområdet Tulluan i Klæbu.
Les også: Trondheim + Klæbu er sant