Prislapp: 185 millioner kroner

Trondheimsbedrift vant kampen om å få bygge nyveien mellom Trondheim og Klæbu.

Saken oppdateres.

Det ble entreprenøren Søbstad AS som vant anbudsrunden om å bygge 3,1 kilometer av den nye fylkesvei 704 mellom Rødde og Tanem.

SE ANIMASJON AV DEN NYE VEIEN I VINDUET OVER.

- De hadde den laveste prisen på 185 millioner kroner, og det var prisen som var avgjørende her. De tilfredstiller alle de kravene vi hadde for jobben, sier byggeleder Ole Gunnar Sølberg i Statens vegvesen.

LES MER: Nå blir det ny vei mellom Trondheim og Klæbu

- Kjempefornøyd

Det dyreste pristilbudet kom fra Veidekke og var på 207 millioner kroner. Den lokale entreprenøren var over 20 millioner kroner billigere.

- Dette er den største enkeltkontrakten vi har inngått noensinne, og vi er kjempefornøyd, sier daglig leder Dag Søbstad i Søbstad AS.

Bedriften har 150 ansatte og holder til et steinkast unna der den nye veien skal bygges.

- Vi er lokalkjente og mange her er veldig glade for denne kontrakten. Både på grunn av den korte veien til jobb og fordi fylkesveien til Klæbu blir mye bedre. Mange av våre ansatte bor jo i Klæbu, forklarer Søbstad.

Les også: Trondheim + Klæbu er sant

Arne Iversen, seksjonsleder i Statens vegvesen (t.v) og Dag Søbstad, daglig leder i Søbstad AS, har inngått kontrakt om bygging av ny fv. 704 fra Trondheim til Klæbu.  Foto: Lars Erik Sira, Statens vegvesen

Byggestart i mars

Anleggstarten er satt til månedsskiftet februar-mars.

- I starten blir det en del rigging, skogrydding og fjerning av vegetasjonsdekke for å forberede sprengingsarbeid. Frem til påske vil veien stort sett være åpen som vanlig, forteller byggeleder Sølberg i Statens vegvesen.

Ferdig i 2018

Til sommeren blir veien stengt i sju uker på grunn av sprengningsarbeid. Veien blir en tofeltsveg med bredde på 8,5 meter, rumlefelt mellom kjørebanene og fartsgrense på 80 km/t. I prosjektet inngår også gang- og sykkelveg på hele strekningen, lokalveger og kollektivterminal med parkeringsplasser på Tanem. Byggetid for prosjektet er drøyt halvannet år med antatt ferdigstillelse seinhøsten 2018.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

På forsiden nå