Det blinker og blinker, men ATK'ene er ikke operative ennå

Snart settes de nye fotoboksene i drift på E6

Nye fotobokser står klare for automatisk strekningsmåling på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

De nye fotoboksene skal måle gjennomsnittshastighet i begge kjøreretninger i Væretunnelen og Stavsjøfjelltunnelen.  Foto: Christine Schefte

Saken oppdateres.

Åtte nye fotobokser har lenge vært på plass utenfor Stavsjøfjelltunnelen og Væretunnelen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

Oppstart i neste uke

Fotoboksene skal måle gjennomsnittshastighet i begge kjøreretninger i tunnelene.

- Vi har som målsetting å sette i gang systemene i slutten av neste uke. Med forbehold om at det ikke dukker opp nye tekniske vanskeligheter, opplyser Jørgen Bysveen, regionsansvarlig for ATK i Statens vegvesen region Midt.

Slik fungerer streknings-ATK  Foto: Statens vegvesen

LES OGSÅ: Yrkessjåfør irritert på sinkekjørere: - Fotoboksen biter ikke hodet av deg


Forsinket oppstart

At disse nye fotoboksene skulle komme ble kjent i fjor høst. Men den planlagte oppstarten i februar 2017 har flere ganger blitt utsatt.

- Vi har hatt flere forsinkelser på grunn av ulike tekniske vanskeligheter som dukket opp. Vi måtte blant annet spesialbestille utstyr og skreddersy løsninger for å få anleggene godkjent. Det er veldig strenge krav til denne typen kontrollsystemer, sier Bysveen.

Dødsulykken i Væretunnelen førte også til at testingen i denne tunnelen måtte utsettes.

Tekniske problemer har ført til flere utsettelser for de nye fotoboksene på E6, forteller Jørgen Bysveen, regionsansvarlig for ATK i Statens vegvesen region Midt.  Foto: Statens vegvesen

LES OGSÅ: Så fort må du egentlig kjøre for å bli tatt av fotoboksene

Strekningsmåling har best effekt

I Trøndelag finnes det allerede automatisk strekningsmåling på E6 mellom Skatval og Åsen og i nordgående kjøreretning i Helltunnelen. Det utredes nå om også sørgående felt i Helltunnelen skal få en såkalt streknings-ATK.

- Streknings-ATK har vist seg å gi langt større trafikksikkerhetsgevinst fordi farten reduseres over en lang strekning. Det er grunnen til at vi nå velger å montere disse systemene fremfor punkt-ATK, forklarer Bysveen.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Slik fungerer ATK
  • Automatisk trafikkontroll (ATK) er fotobokser som aktiveres automatisk ved fartsoverskridelser.
  • Det finnes to ulike typer ATK-målinger. 1 - Fotoboks som måler hastigheten på ett punkt. 2 - Strekningsmåling som måler gjennomsnittsfart på en strekning.
  • I Trøndelag måles gjennomsnitt i Helltunnelen, samt på E6 mellom Åsen og Skatval. Fra slutten av mars 2017 blir det også gjennomsnittsmåling i Væretunnelen og i Stavsjøfjelltunnelen.
  • ATK er et samarbeid mellom politiet og Statens vegvesen, og varsles med skilt.
  • Det er politiet som gir fartsbot eller andre straffereaksjoner, som for eksempel førerkortbeslag.
  • Kilde: Statens vegvesen
På forsiden nå