Forslaget ble lagt fram under en pressekonferanse i Steinkjer onsdag formiddag der påtroppende fylkesrådmann i Trøndelag, Odd Inge Mjøen, og påtroppende direktør for samferdsel, Erlend Solem, presenterte en framtidig strategi og organisering av samferdselsområdet i et sammenslått Trøndelag.
Kollektivtilbud med førerløse busser og selvkjørende ferjer og hurtigbåter
Debatt: Ti svar om superbussen
«AtB bør gis en klar rolle»
Etter sammenslåing av de to fylkene blir Trøndelag fylkeskommune Norges nest største veieier med nesten 900 millioner kroner i årlig drifts- og vedlikeholdsbudsjett og cirka 1,5 milliarder kroner i årlige brutto investeringer.
I strategiforslaget «Ett tilgjengelig Trøndelag med perspektiv mot 2030» foreslår fellesnemnda at AtB bør gis «en klar rolle, med større utviklingspotensial og forutsigbarhet enn de har i Sør-Trøndelag i dag.»
Det heter videre at «rollen bør utvikles i takt med at AtB utvikler sin kompetanse innenfor de aktuelle kollektivområdene og sin forståelse for politiske mål og rammer innenfor områdene.»
Den nye samferdselsstrategien anbefaler « at AtB på sikt skal ha ansvar for innkjøp av, oppfølging av og utvikling av hele kollektivtilbudet i Trøndelag, og alle systemer og underleveranser knyttet til kollektivtilbudet på buss og trikk.»
Strategien betyr at AtB gis ansvar for innkjøp av, oppfølging av og utvikling av hurtigbåt- og fergetilbud som ikke defineres som utviklingsprosjekter, og alle systemer og underleveranser knyttet til disse.
Nasjonal transportplan: I 2021 går Trønderbanen på strøm
Les også: Ungdommens bystyre: Vil ha bybane i Trondheim
Mobilitetsportal
Fylkesadministrasjonene ønsker også at AtB på sikt skal ha ansvar for og utforming av innholdet i en mobilitetsportal som skal samle alle transporttilbud i en markedsplass som skal være «lett tilgjengelig, lett å benytte og lett å kombinere.»
I forslaget gis fylkesadministrasjonen ansvar for utviklingsprosjekter innenfor ferge og hurtigbåt. «Prosjektene søkes løst i samarbeid med regionale samarbeidspartnere, AtB og andre fylkeskommuner», heter det i forslaget.
Strategiforslaget går inn for at fylkesadministrasjonen skal ha ansvar for infrastruktur for kollektivtransporten, inklusive tilrettelegging av nødvendige knutepunkter for ønsket mobilitet. Oppgaven utføres i dialog med kommunene, AtB og eventuelt andre interessenter.
ESA mener norske drosjeløyver bryter med EØS-avtalen
Slik skal trafikkproblemene til storhallen løses
AtB vil sitte i førersetet
Forslaget er helt i tråd med AtBs egne ambisjoner. Da selskapet 2. februar i år la fram sin strategi og visjon fram mot 2035, ga ledelsen i selskapet uttrykk for at de ønsker at AtB skal sitte i førersetet i strategiarbeidet for kollektivtrafikken i storfylket Trøndelag.
AtBs strategirapport var bestilt av arbeidsutvalget for Fellesnemnda for Trøndelag fylkeskommune i september i fjor.