Det er Statens vegvesen som skal bygge om fergekaianleggene i fergesambandet fv. 715 Flakk–Rørvik på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune. På torsdag skal de tegne kontrakt med HAK entreprenør fra Alta. De la inn det laveste tilbudet, som var på 118 millioner kroner.

Ifølge prosjektleder i Statens vegvesen, Harald I. Johnsen, vil ikke konkurrenten legge inn klage, og derfor vil ikke kontrakten bli brutt før den tid.

- Vi skal være i bra rute til å kunne håndtere dette. Det er veldig viktig at vi får det på plass.

To fergekaier på Rørvik

Det vil kun bli en til to fergeavganger på kveldstid som vil bli stengt under ombyggingen, forteller Johnsen. Dette vil være i perioden september-november. Dette er på grunn av at det skal foregå sprengningsarbeid på sjønivå på Flakk, og det derfor kan være steiner som vil falle i vannet.

- Vi stenger på kvelden, og skal jobbe på natten for å ta bort steinene.

På Rørvik vil det bli bygd to fergekaier i stedet for å bytte ut den gamle. Det er på grunn av at den ville ha trengt mye vedlikehold, forteller Johnsen. Men den gamle kaia vil fortsatt bli stående, slik at fergene kan ligge der.

- Størrelsen på fergen er omtrent som i dag. Det er to elektriske ferger, mens den tredje vil gå på tradisjonelt drivstoff.

- En stor revolusjon

Det er kun et prøveprosjekt på Vestlandet det har blitt testet ut elferger i Norge før. Bortsett fra disse, er det nå i Trøndelag det blir de første elektriske fergene. Disse skal stå klare 1. januar 2019.

- Vi er egentlig ganske langt frem i hele verden. Nå er neste steg at man går over til elektrisk drift, det er en stor revolusjon. Det skal bli mer miljøvennlig, sier han.

Daglig leder i HAK, Ole Heggeli, forteller at det er første gang de er med på å bygge ferjekai til elektriske ferger. Han sier at de fortsatt må sette seg inn i oppgaven, men at han tror det blir nok tid på å ferdistille arbeidet.

- Det er ikke god tid, men det er den tiden det må være. Det er mye som skjer i området der, så plutselig blir vi der en del år til, sier han.

Han forteller at den nye fergekaien på Rørvik vil bli 10 meter brei og 132 meter lang. Det vil være fra 10-20 menn på oppgaven. Heggeli forteller at de skal gjøre sitt beste for ikke å plage trafikanter under ombyggingen.

- Det skal ikke være stengte veier i stor grad, men vi skal se mer på detaljene senere, forteller han.

Det vil også bli elektriske ferger på fv. 710 Brekstad – Valstad. Ombyggingen her ligger ute på anbud, og her vil det også bli elektrisk fergedrift fra 01. januar 2019.