- Jeg må klare 1000 fot, cirka 300 meter, på under 4,70 sekunder. I tillegg må jeg ha en topphastighet på 386 kilometer i timen for å nå lisenskravet. Det har jeg tro på at jeg klarer, så lenge bilen fungerer og at været blir bra, sier Maja. Det innebærer at hun i snitt må kjøre over 230 kilometer i timen. Inkludert akselerasjonsfasen.

- Bilen jeg skal kjøre i helga har 10 000 hestekrefter og kan kjøre 0–100 på 0,7 sekunder. Den kan kjøre nesten 500 kilometer i timen, men målet i helga er å nå 400 kilometer i timen, forteller hun. Hun informerer om at det raskeste hun har kjørt hittil i dragracing-karrieren «bare» er 240 kilometer i timen.

KOMMENTAR: De bygget sitt Wembley i havgapet

Begynte som 10-åring

Top Fuel Dragster er den største klassen innenfor dragracing. V8-motoren til bilen hun skal kjøre i helga brenner 40–50 liter drivstoff på noen sekunder. Målet? Kjøre så fort som overhodet mulig på 300 meter.

- Det går veldig mye på reaksjonsevne. Og ikke minst ferdigheter til å styre bilen slik at den kjører så rett frem som mulig. Det er veldig mye krefter i spill, og det er veldig uheldig om du mister kontrollen når du kjører så fort.

Maja forteller at det var pappa og mamma som fikk henne interessert i dragster. Hun har vært med på det siden hun var åtte måneder, da pappa kjørte.

- Det er det tiende året jeg kjører nå. Jeg begynte som 10-åring i 2007, da i klassen Junior Dragster. Vi kom opp i 70 kilometer i timen da også. Man kan faktisk kjøre allerede som 8-åring, uten at det er ulovlig.

- Det er vanskelig å forklare hvorfor jeg liker det så godt. Det er en helt spesiell følelse. Sitrende spenning. Det har noe med adrenalinet som bobler i kroppen både før, under og etter et «drag».

Teamarbeid

I helga skal hun forsøke å ta lisens innenfor Top Fuel Dragster. Arrangementet skal foregå på Gardermoen Raceway. Hun sier at de håper på å få til ett drag på torsdag og to på fredag, lørdag og søndag.

- Jeg gleder meg skikkelig mye nå. Dette er «the real deal»! Så lenge jeg klarer full gass, og teamet har ordnet rett oppsett, så skal det gå, sier hun forventningsfullt. Hun peker på at det står like mye på teamet som seg selv. På Gardermoen har hun med seg 10–15 personer som skal hjelpe til med alt mellom motor og matlaging.

- Teamet gjør den største jobben. De forbereder bilen, tuner og skrur. Det er motoroppsettet som bestemmer hvor bra det kommer til å gå. Vi er en veldig sammenspleiset gjeng, og under sesong, som er mellom mai og september, reiser vi mye rundt. Jeg har selv kjørt i både Norge, Sverige, Tyskland, Finland og England, sier frøyværingen. Hun legger ikke skjul på at det er dyrt å drive med dragracing.

- Det koster veldig mye! Jeg ønsker ikke å gå inn på akkurat hvor mye, men det er en hel del. Vi er helt avhengige av sponsorer for å si det sånn.

Drømmer om Amerika

Etter å klare lisensen til Top Fuel Dragster trekker Maja frem Europatoppen som det store målet. Og drømmen?

- Det er jo å komme seg til USA og få konkurrert der. Det er jo der motorsporten er størst. Hvis jeg klarer det kan det jo være at jeg kan holde på med dragracing resten av livet. Jeg er jo veldig interessert i amerikanske biler og motor generelt. Det vil jo være en drøm som går i oppfyllelse om jeg klarer det.

Maja Udtian (19) Foto: Privat
Maja (t.h.) og deler av teamet hun har med seg til helgas stevne på Gardermoen Foto: Annette Ravneberg Riiser