Ikke en eneste vei i Trøndelag er per i dag god nok til å bli klassifisert som «motorveg». Men med veiutbygginga som er i full gang sør for Trondheim blir det andre vei-boller.

- E6 mellom City Syd og avkjøringa til Melhus sentrum vil bli klassifisert som «motorveg», sier senioringeniør Mads Ole Kringen i Statens vegvesen Region Midt.

- «Motorveg» best og tryggest

I dag er de beste trønderske veiene klassifisert som «motortrafikkveg». Dette gjelder for eksempel dagens E6 mellom Stjørdal og Trondheim, Okstadbakken, Omkjøringsvegen, E6 i Melhus og E39 mellom Klett og Orkanger.

- Hva er forskjellen på en «motorveg» og en «motortrafikkveg»?

- Det stilles strengere kvalitetskrav til en «motorveg» enn til en «motortrafikkveg». En «motorveg» må blant annet ha minst fire kjørefelt, midtdeler og være på minst fem kilometer. Ikke alle de samme kravene stilles til en «motortrafikkveg», sier Kringen.

Ulike veiklasser: Skiltet for «motortrafikkveg» til venstre og skiltet for «motorveg» til høyre.

- Veier med klassen «motorveg» er de beste og tryggeste veiene vi har. På denne type vei skjer det færre ulykker, og det er gode passeringsmuligheter for annen trafikk dersom uhellet likevel skulle være ute.

Han legger til:

- Ingen av veiene vi har i Trøndelag per i dag er gode nok til å oppfylle kravene til veiklassen «motorveg».

«Motortrafikkveg»: Her ser du hvordan E6 rett sør for Melhus er merket per i dag, med blå «motortrafikkveg»-skilt. Med åpningen av nye E6 fra Tiller til Melhus blir veien klassifisert som «motorveg» helt frem til avkjøringa til Melhus sentrum. Foto: Martin Andersen

De første skiltene på plass

Selv om den nye veien mellom Trondheim og Melhus ikke skal stå helt ferdig før i 2019, kan du allerede nå se de første skiltene som indikerer hvilken veikvalitet du kan belage deg på i fremtiden.

- Skiltene begynner å komme opp, men dette har ikke noe praktisk betydning ennå. Foreløpig gjelder den eksisterende veiklassen. Dette vil imidlertid bli «motorveg» så fort de første delene av nyveien står klar. Da mente vi det ville være være lite økonomisk å lage skilt med «motortrafikkveg» nå, bare for å rive dem ned og sette opp helt nye skilt om kort tid, sier Kringen.

NYTT SKILT: Dette skiltet, som har betydningen «Slutt på motorveg» er satt opp ved avkjøringa fra E6 i sørgående retning på Sandmoen. Foto: Martin Andersen

Mest sannsynlig 100 km/t

Foreløpig er det ikke endelig avklart hvilke fartsgrenser som skal gjelde på den nye motorveien. Statens vegvesen opplyste i 2016 at veien blir dimensjonert for å tåle 100 km/t fra Storler (i bakken ved jernbanen) til Melhus, og at det blir lavere fart på strekningen fra Tiller til Storler.

- På strekningen Melhus til Klettbakkan vil det mest sannsynlig bli 100 km/t hele strekningen og videre inn mot Trondheim vil det fortsatt bli 80 km/t sier Kringen.

Motorveier rundt andre storbyer

Et søk på Statens vegvesens nettportal Vegkart viser at det per i dag finnes totalt 512,9 kilometer vei med veiklassen «motorveg» her i landet.

Mesteparten av dette finnes rundt Oslo, men også i nærheten av Kristiansand, Stavanger og Bergen finnes denne type veier per i dag.

Trøndelag kan imidlertid få mye vei med «motorveg»-standard i årene som kommer. Regjeringens veiselskap Nye Veier AS skal bygge ut E6 mellom Kvithamar og Åsen, mellom Værnes og Ranheim og mellom Melhus og Ulsberg.

- Vi legger opp til å bygge mest mulig firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. Vi er imidlertid avhenging av nye vedtak for å si nøyaktig hvor mye motorvei det blir, sier Johan Arnt Vatnan, som er prosjektdirektør for Nye Veier AS i Trøndelag.

Okstadbakken hadde «motorveg klasse A»-skilter

Denne saken er korrigert. I den første versjonen oppga vi at den nye veien mellom Tiller og Melhus blir den første trønderske veien som blir skiltet som «motorveg». Dette er ikke riktig.

Etter at saken ble publisert første gang har Adresseavisen fått opplysninger om at Okstadbakken tidligere har vært skiltet som «motorveg klasse a» (det som i dag kalles «motorveg»). Statens vegvesen bekrefter at dette er riktig.

I følge Statens vegvesen skal dette ha vært snakk om en kort periode etter en veiutvidelse.

Adresseavisen har ikke lyktes å bringe på det rene nøyaktig når dette var. Skiltingen skal i følge Statens vegvesen ha blitt endret etter kort tid fordi veien ikke tilfredsstilte nye krav til motorveier, blant annet når det gjaldt lengde.

Tittelen på saken er også endret som følge av dette.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter