Med noen få års unntak har yrkessjåfør Bjørn Åsegg fra Namsos kjørt tungbil siden 1986. Om han ikke har kjørt hele Norges veinett er det ikke langt unna, og dermed har han også full kontroll på alle fotoboksene som finnes. Og det er nettopp disse som skaper bekymring og irritasjon hos 49-åringen fra Namsos.

Les også: Politiet tror de kan ta fem ganger så mange med denne maskinen

- Bråbremser foran boksen

- Jeg vil ikke oppfordre noen til å kjøre for fort, men det er ikke farlig å holde fartsgrensa. Jeg tror heller ikke folk vet hvordan en fotoboks og gjennomsnittsmåling fungerer. Fotoboksen biter ikke hodet av deg, sier han.

Og fortsetter:

- Hvis speedometeret viser 70 kilometer kjører du egentlig i 65 km/t. Men når en kommer til den første fotoboksen i en snittmåling bråbremser mange ned til 50 km/t før de legger seg på 65 km/t på speedometeret igjen. Det betyr jo at de kjører i 60 km/t til de bremser ned igjen på fotoboks nummer to. Dette er en uting, sier han.

Spesielt mener han det er et problem på gjennomsnittsmålingen på E6 mellom Åsen og Skatval (Vuddudalen).

Forståelse fra politiet

Fagleder for trafikk ved Sentrum politistasjon, Knut Sivertsen sier at fotoboksene gjerne er innstilt på ti prosent over lovlig hastighet, og ser poenget til Åsegg.

- Jeg forstår han godt. Tungtransportsjåfører bruker tid på å komme seg opp i marsjfart, og bruker også mye drivstoff på det. Det kan oppfattes irriterende. Sist jeg kjørte Vuddudalen gikk det i 55 km/t. Men det er gode grunner til at det er strekningsmåling. Det er en ulykkesbelastet vei, og vi må ha virkemidler for å få farten ned. Hadde folk kjørt etter hastigheten ville det ikke vært noe problem. Men virkeligheten er at folk ikke kjørte forsvarlig og i rett hastighet på denne strekningen, sier han.

Uoppmerksomhet

Frank Torgeir Nygård, fagleder i trafikketterforskning i politiet i Sør-Trøndelag, har også full forståelse for Åseggs frustrasjon. Han har en enkel oppskrift til bilistene som gjør at trafikkflyten blir bedre.

- Følg skiltingen og ikke kjør over den tillatte hastigheten. Ofte er usikkerhet på fartsgrensa årsaken til at det blir nedbremsinger i forkant av fotoboksen. Bilistene har ikke fulgt med på hva fartsgrensa er, og bremser ned for på sikre seg, sier han.

Nygård har selv sett og opplevd det samme som Åsegg, og mener det kan skape farlige situasjoner.

-Tungbilsjåfører har et nøyaktig speedometer, og ligger på hastigheten som er satt. Er det tørr og fin asfalt holder de 80 i 80-sonen hvis forholdene tillater det. Det er sjelden du ser tungbilsjåfører over lovlig hastighet, og de er selvfølgelig interessert i å utnytte tiden best mulig innenfor kjøre- og hviletiden. Men så er det mange som ikke vil ligge bak en trailer, og kjører forbi, for deretter å bremse ned før neste sving. Det blir ingen flyt, sier han.

- Ikke hiss deg opp

Åsegg mener også Helltunnelen kan være et problem.

- Siste målinger viser at gjennomsnittsfarten ligger på 74 km/t. I døgnet. Det viser at folk ligger på det nåla viser, fordi de fleste speedometrene viser høyere fart enn den reelle, sier Sivertsen.

- Min oppfordring er at alle må holde den lovlige hastigheten, vær tålmodig, og ikke la deg opphisse, sier Sivertsen.

Yrkessjåfør Bjørn Åsegg vil ikke oppfordre til å kjøre for fort, men mener folk bør holde fartsgrensa og ikke kjøre for sakte. Foto: Privat