Vogntogsjåfør kjørte videre med ny last etter å ha fått kjøreforbud - dekkene tok fyr på E39

Den polske vogntogsjåføren hadde fått kjøreforbud, men dro likevel til Hitra for å hente ny last.

Full stopp for utenlandsk vogntog på Sandmoen tirsdag formiddag

Saken oppdateres.

Et vogntog fra Polen ble stoppet under en kontroll på Sandmoen i Trondheim tirsdag. Vogntoget hadde ødelagte bremser og løse hjulmuttere, og den polske sjåføren fikk kjøreforbud og lås på hjulene.

Fredag morgen trengte det samme vogntoget bilberging i en tunnel på E39. Da hadde belgene eksplodert, og dekkene begynt å brenne på grunn av varmgang i bremsesystemet. Til tross for kjøreforbudet hadde sjåføren kjørt videre til Hitra for å laste på laks.

- Livsfarlig

Inspektør Sverre Borstad i Statens vegvesen forteller at bilen ble reparert et par dager etter at de stoppet den, og de ga dermed sjåføren lov til å kjøre med tom bil ut av landet.

- Vi tok en alvorsprat med sjåføren. Jeg fikk snakket med den polske bileieren og sa kraftig ifra at denne traileren skulle gå tom ut av landet, til den var i en så god teknisk tilstand at den kan kjøre med last igjen, sier Borstad.

Sjåføren trosset forbudet, og dro til Hitra for å hente laks, forteller Roar Melum i Norsk lastebileierforbund.

Da vogntoget havarerte på E39, var det på vei tilbake fra Hitra.

- Det er jo en potensiell drapsmaskin som er på veien. Han hadde overlast, og løse hjulbolter som gjorde at hjulene beveget seg fritt på navet. Det var bare et tidsspørsmål før dette ville løsne og treffe motgående kjøretøy. Det er rett og slett livsfarlig, hevder Roar Melum.

- Noen ganger vil de misforstå

Sjåføren fikk ikke noe forelegg, ettersom det er vanskelig å bevise at en straffbar handling er begått.

- Sjåføren lovte dyrt og hellig at alt skulle bli i orden før han kjørte med tom bil ut av landet. Men det er vanskelig å sikre oss hundre prosent til enhver tid. Det er dessverre slik det er, sier inspektør Sverre Borstad i Statens vegvesen.

Språkbarrieren kan være en utfordring i slike saker, forteller Borstad:

- I mange av tilfellene går det i en blanding av engelsk, tysk og det meste for å forstå og gjøre seg forstått. Noen ganger kan det bli misforstått og andre ganger vil de misforstå, mener han.

- Har ikke noe på veien å gjøre

Sjåføren kjørte med lakse-lasten fra Hitra på oppdrag fra transportfirmaet Thermo-transit. Daniel Knobloch, firmaets avdelingsleder i Midt-Norge, bekrefter at de er kjent med hendelsen.

- Var dere i kontakt med sjåføren før han kjørte ut til Hitra?

- Nei, hadde vi visst dette, hadde han aldri fått kjøre last for oss. Han vil heller aldri få oppdrag for oss igjen, sier Knobloch.

Han forteller at firmaet fikk tilbud om en ekstralast til Polen torsdag, og en av Thermo-transits underleverandører sa at de kunne skaffe en bil. Fredag morgen ble Knobloch oppringt av Viking, som berget bilen på E39.

- Først da ble jeg klar over hvilken bil det var, og jeg ble sint. Slike biler har ikke noe på norske veier å gjøre. Vi har en nulltoleranse for slikt, sier Knobloch.

De lastet laksen over på en ny norsk bil.

- Er dette et vanlig problem for dere?

- Nei, vi har faste underleverandører, og vi er trygge på at de har lovlig utstyr. Det er sjelden vi har noen episoder. Underleverandøren var heller ikke klar over hvilken stand bilen var i. Jeg har vært sjåfør selv, og vet hvor farlig slike kjøretøy er, sier Knobloch.

Det har ikke lyktes adressa.no å komme i kontakt med sjåføren.

På forsiden nå