Hvert eneste år vekker veisalting debatt over hele landet.

Forrige vinter ble det brukt 16 318 tonn veisalt på veiene i Midt-Norge ifølge en rapport fra Statens vegvesen. I underkant av 6000 av disse havnet i Sør-Trøndelag.

- Vi ser hele tiden på muligheten for å minske saltbruken på veinettet. Det gjelder både i byområder og utenfor, men salt er et virkemiddel som må til, av og til. Vi ønsker likevel å holde det på et minimum, fordi det har konsekvenser for miljø og materiell, sier Endre Rudolfsen, leder for Vegseksjonen i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.

- Salter tørre veier

Det har vært en mild vinter i regionen så langt, men det blir likevel saltet på veier der det kan bli vanskelige kjøreforhold.

- Det kan se merkelig ut når det saltes på tørre og bare veier, mens solen skinner. Dette gjøres for å imøtekomme eventuell frost om natten og sikre friksjon på nattestid, beskriver Rudolfsen.

Dette innebærer også veier som vanligvis driftes som vinterveier, der snødekket pleier å få ligge i fred.

I slike tilfeller mottar de mange telefoner fra frustrerte bilister.

- Jeg forstår veldig godt at folk lurer på hvorfor det gjøres slik. Det er rett og slett for at vi skal være sikre.

I slike tilfeller brukes det ofte en saltløsning, bestående av minst 20 prosent salt blandet med vann.

- Venter på stabil vinter

Statens vegvesen opererer med fem forskjellige driftsklasser som bestemmer hvilke vinterkrav som gjelder på veiene.

Grovt sortert skal de mest trafikerte og viktigste veistrekningene i Midt-Norge holdes is- og snøfrie gjennom hele vinteren. På disse stilles det også strengere krav til hvor kjapt det skal bli godkjente kjøreforhold igjen, etter eksempelvis kraftig snøfall.

De øvrige veistrekningene driftes som vinterveier, der det brukes brukes sand som strømiddel hvis været tillater dette.

- Dette avhenger av veiforholdene. Når vinteren stabiliserer seg og vi får snø, så vil det ikke bli brukt salt på disse veiene. Slik veiforholdene er nå, og hvis det blir litt kjølig med fare for is, så er det ikke noe annet enn salt som hjelper for å få god nok friksjon, sier sjefingeniør Hågen Ven ved Vegseksjonen i Statens Vegvesen i Nord-Trøndelag.

- Hvis vi strør sand på en vei der det passerer flere hundre biler, så vil sanden bare blåse vekk, legger han til.

- Godt kjent med uheldige virkninger

Internt i Statens vegvesen jobbes det for å få ned saltbruken.

- Vi er veldig godt kjent med at salting har uheldige virkninger på alt annet enn det som det brukes til. Det er derfor en målsetting for oss å få ned saltforbruket, sier sjefingeniør Kjell Åge Lauritzen ved Vegseksjonen i Sør-Trøndelag.

Et av tiltakene er at entreprenørene som tar seg av vinterdriften skal delta på årlige kurs i riktig saltbruk.

- På kursene legges det vekt på riktig bruk av salt og hvor store mengder som er nødvendig under ulike forhold.  Bruk av salt er en vitenskap, der det handler om tidspunktene det saltes på, meteorologiske data og hvorfor det saltes, om det er preventivt eller for å ta knekken på en ishinne, forteller Lauritzen.