1. januar økte bompengetakstene i «Fosenpakken» med fem prosent. Passerer du bomstasjonen ved Krinsvatn i Rissa koster det deg 68 kroner, tre kroner mer enn før. Bomstasjonene på Flakk og Rørvik krever 86 kroner i stedet for 82. Og innkrevingen på Brekstad og Valset har gått opp fra 64 til 68 kroner. En Fosen-tur koster dermed noen kroner mer i bompenger enn tidligere.

Men - vet du hvor mye det egentlig koster å kjøre bil?

Om man kjører en ordinær familiebil fra Trondheim til Bjugn, og tilbake, vil turen koste 1608 kroner etter at bompengetakstene økte i forrige uke. Har du en bensinbil i en prisklasse over 700 000 kroner, kan turen koste opp mot 2628 kroner.

Til sammenligning kan du denne måneden reise tur/retur Trondheim–New York for 2941 kroner, ifølge momondo.no.

– Når vi kjører bil, tenker vi kun på det vi bruker på tanken. De store kostnadene merker man ikke før bilen skal selges. En biltur er faktisk ganske kostbar. Noe dyrere på Fosen enn andre steder i landet, kanskje, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

6,34 kroner per kilometer

Slik kom vi frem til at det koster 1608 kroner å reise tur/retur Trondheim – Bjugn:

Ferjeturen mellom Flakk og Rørvik koster nå 86 kroner. Ferjebilletten på 130 kroner kommer i tillegg. Det blir 432 kroner tur/retur. Bomstasjonen på Krinsvatn koster 136 kroner tur/retur. Dette er priser for de uten brikke i bilen.

I tillegg kommer utgiftene for bilen. NAF opererer med en kilometerpris på 6,34 kroner for en ordinær familiebil, med en nybilpris på 379 000 kroner.

De 6,34 kronene per kilometer inkluderer drivstoff, verditapet på bilen, rentene på billånet, forsikring, årsavgift, vedlikehold, olje, dekk, service og reparasjoner.

Fra Trondheim til Bjugn er det omtrent 180 kilometer, hvis de åtte kilometrene over Trondheimsfjorden trekkes fra.

Til sammen vil da turen koste 1608 kroner.

- Ligger mye psykologi her

«Fosenpakken», som jobber med å utbedre veinettet på Fosen, ble vedtatt av Stortinget i 2011. Bomstasjoner ble satt opp både ved Krinsvatn og der ferjesambandene Flakk–Rørvik og Brekstad–Valset opererer. Totalt 1,5 milliarder kroner skal inn innen 31. desember 2024, skriver Fosna-Folket.

- En prisjustering på to kroner på Flakk og 1,50 på Brekstad for pendlere med rabatt betyr lite økonomisk, men jeg ser at det ligger mye psykologi her, sa daglig leder i Fosenvegene, Knut Sundet til Adresseavisen etter at styret i «Fosenpakken» vedtok at bompengetakstene skulle økes med fem prosent fra 1. januar i år.