- Dette ligner på det vi ofte får en oppfatning av, at østlendinger mener at alt nord for Sinsenkrysset er harry og dårlig. At noen i Vinmonopolet mener vi er litt udaterte og også kanskje tror at mange fortsatt sitter hjemme og drikker «heimert» synes jeg er trist og nedlatende, sier Ulf Dalheim, vinekspert i Adresseavisen.

Dalheim har drevet med vin i Adresseavisen i 23 år, og mener det er stor interesse for god vin i Trøndelag. Han reagerer på Vinmonopolets uttalelser i Dagens næringsliv fredag, om at polet på Briskeby i Oslo ligger 15 år foran Trøndelag:

- Trendene har en tendens til å starte på Oslos vestkant. Polet på Briskeby i Oslo har historisk sett alltid ligget først når det gjelder de store trendene. Normalt ligger det tre - fem år foran resten av Oslo, og Oslo ligger omtrent 11 år foran Trøndelag - hvor den siste, store trenden ser ut til å ha truffet sist, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonpolet til DN.

Pressesjefen legger salgsstatistikken for 2014 til grunn for sine uttalelser.

- Vinmonopolets skyld

Dalheim mener det er Vinmonopolet selv som har skyld i hvordan salgstatistikken ser ut.

- Vinmonopolet har unnlatt å la butikker og store markeder utenfor Oslo få ta del i utviklingen. Et spesialpol som Briskeby har, kom til Trondheim 10 - 15 år etter at vi ville ha det. Det er ikke rart at Oslo har hatt en annen trend enn Trondheim når byene ikke har tilbudt de samme produktene, sier Dalheim, og legger til:

- Jeg skulle like å vite hvilke viner Oslo-folk kjøpte for 10-15 år siden som trønderne har oppdaget først nå.

Vinmonopolet på Valentinlyst ble oppgradert til «spesialpol», butikk med utvidet distribusjon, i fjor. Trondheim fikk ikke en spesialbutikk tilsvarende de to store som allerede eksisterer i Oslo og i Bergen, men polet på Valentinlyst får tilgang på spesielle og eksklusive viner som blir kjøpt inn i begrenset volum.

75 av de 207 spesialvarene som kommer til Oslo og Bergen gjøres tilgjengelig for butikkene med utvidet distribusjon.

Klima og tradisjon

Vinmonopolets pressesjef sier at han aldri har sagt at trøndere sitter hjemme og drikker hjemmebrent, og at spesialvarene ikke har noe med hva salgstrenden viser.

- Vi ser på totalsalget i alle polene våre over tid, og ikke spesialutvalget. Og salgstallene viser at jo større byen er, jo mer populær er vin. Jo mindre butikken er og jo lengre nord i landet man kommer, jo høyere brennevinsandel har salget, sier Nordahl.

Klima, kultur og tradisjoner har ifølge Nordahl stor innvirkning på salgstallene. Der det er hardt og kaldt vær drikker man mer mørk drikke som rødvin og brennevin. Der det er et mer behagelig klima, drikker folk mer lette og lyse drikker, som hvitvin og musserende vin.

Dalheim er enig med Nordahl i at klima kan påvirke hva folk kjøper. Derfor er det naturlig at Oslo og Østlandet, som jevnt over har mer og bedre sommervær, vil handle mer lettere vin, som hvitvin og rosévin. Men det betgyr ikke at trønderne ikke følger med på trendene.

Salgstallene påvirkes også av graden av urbanitet. I de regionene med mange store byer, er det naturlig nok flere som fortere tar til seg den «lette og lyse» trenden. I Trøndelag er det få store byer, og derfor har regionen havnet nederst på lista over trendsettere.

- Endret kosthold og endret mosjonsvaner påvirker også hva vi drikker, og slike trender oppstår fortere i byene enn på landsbygda, sier Nordahl.

Trendspredningen fra byene og utover i distriktene har holdt seg stabilt gjennom årene sier pressesjefen.

Rosévin-bølgen

Vinmonopolets pressesjef peker på at rosévin, fransk musserende og hvitvin er de mest populære salgsvarene på Briskeby akkurat nå.

- Det at rosévin kan bli en trend fremover viser at Vinmonopolet ikke har fulgt med på sin egen statistikk. Rosévin-bølgen kom for 4-5 år siden, selv om det fortsatt kan bli en økning i rosévin. Den siste trenden er musserende viner. I tillegg er folk villige til å bruke mer penger på hver flaske. De kjøper ikke mer, men bedre, sier Dalheim.

Dalheim forteller at de siste 15 årene har Adresseavisens vinklubb opparbeidet seg over 3000 medlemmer, og at utenlandske produsenter har lagt merke til den trønderske interessen for vin.

- Produsenter som kommer til Trondheim på våre arrangement sier at kunnskapsnivået i Trondheim  er uvanlig høyt, og at selv ikke i produsentenes egne hjemland er det vanlig med så stor interesse og kunnskap. Trønderske vindrikkere er så absloutt med, sier Dalheim.