I mars i fjor ble den første av de to nye hurtigbåtene satt i trafikk mellom Trondheim og Kristiansund. I november kom den andre. Nå slår Kystekspressen fast at de to nye båtene, Terningen og Tyrhaug, er en miljøsuksess.

Reduserte Co2-utslipp

Båtene bruker 40 prosent mindre drivstoff enn de gamle. Nox-utslippene er halvert, og Co2-utslippet er redusert med 6400 tonn totalt. Hver av de gamle båtene som ble bygd i 2002, slapp ut 7956 tonn Co2 i året. De nye slipper ut 4773 tonn per år per båt.

- Det er jo fantastiske resultat, sier direktør Grete Fuglem Tennås i FosenNamsos Sjø som står for driften av Kystekspressen.

Les også: Setter inn ny båt i drift

Bygd av karbon

Brødrene Aa i Hyen har bygd de to båtene som er laget av karbon for å være så lette som mulig.

les også: Bygger fire nye fartøy

- Alle valg vi har tatt under utformingen av båtene, er tatt ut fra at de skal være miljøvennlige, sier Tennås.

- Kombinasjonen av markedets mest miljøvennlige motorer, lettere båter og en skrogform som gir mindre motstand i vannet, gjør dette til ett av verdens mest energieffektive hurtigbåtkonsept.

Les også: I dag tar AtB over hurtigbåtene

Har anbudet til 2021

AtB og Sør-Trøndelag fylkeskommune krevde i sin anbudskonkurranse for strekningen at de nye båtene til Kystekspressen skulle være så miljøvennlige som mulig.

–Selvfølgelig er vi fornøyd med reduserte utslipp fra båtene både lokalt og globalt, sier plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB.

–Det er viktig å ha det aller beste når det gjelder utforming av båter og motorer for å redusere utslippene så mye som mulig. Vi må holde oss oppdatert teknologisk for hele tiden å redusere utslippene mest mulig, slår han fast.

Kystekspressen ANS, som er et datterselskap av FosenNamsos Sjø, vant kontrakten med AtB for perioden 2014 -2021. Kontrakten gjelder strekningene Trondheim-Kristiansund, Trondheim- Brekstad og Trondheim-Vanvikan. I anbudskonkurransen ble det lagt vekt på kriteriene pris, miljø og kvalitet.

Utgjør sju prosent av norsk Co2-reduksjon

Ifølge regjeringens klimamål skal Norge redusere Co2-utslippene med 40 prosent fram til 2030. Nasjonalt er det satt et mål om å redusere Co2 for luftfart, sjøfart, fiske og motorredskaper med knappe 92 tusen tonn per år. Det som blir oppnådd i 2015 gjennom de to nye miljøvennlige hurtigbåtene, utgjør nærmere sju prosent av det nasjonale Co2-kuttet pr år, opplyser Kystekspressen i en pressemelding.