Det var onsdag formiddag at inspektør Stein Nessan ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag var på vei mot Selbu for kontroll. Langs fylkesvei 705 kjørte han forbi et vogntog som han synes så vel tungt ut.

- Vi ville gjerne ha den inn til veiing, og snudde ved skisenteret for å stoppe føreren. Men vi klarte det ikke, og måtte ha hjelp fra en patrulje som fikk geleidet vogntoget til Verdal for veiing, sier Nessan.

28 000 kroner i bot

Vogntoget ble veid til 63,2 tonn, og det er 13,2 tonn mer enn det som er lovlig der Statens vegvesen påtraff vogntoget.

- Vi kjørte tømmerbilen da den nettopp hadde kjørt over grensa til Nord-Trøndelag hvor det ikke er tillatt med mer enn 50 tonn vogntogvekt. Med 13 tonn for mye går det utover veiens beskaffenhet, sier Nessan.

Dermed ble det hele 28 000 kroner i bot for Guldseth.

- Det er ikke ofte vi gir så høye bøter sier Nessan.

Oppgitt

Men hadde Guldseth blitt observert på andre siden av fylkesgrensen, i sør, ville lasten kun vært 3,2 tonn over tillatt vekt.

- Det er for gæli. Det finnes verre veier enn Selbuveien, sier Guldseth som er fra Selbu.

Han er oppgitt over at den tillatte vogntogvekten går ned fra 60 tonn til 50 tonn med en gang man kjører fra sør til nord på fylkesvei 705.

- 60 tonn, 50 tonn og 60 tonn på E6 igjen. Det er noe som ikke stemmer, og slik blir det for biler som skal til Selbu også, sier han.

Laste mindre neste gang

- Men du er klar over det?

- Jada, men jeg var ikke klar over at den var så tung i dag. Det hender nok at vi har litt for mye last, men ikke så mye, sier han.

Boten får han ikke gjort noe med, og han vurderer heller ikke å kjøre andre veien – fylkesvei 963 over Mostadmarka - neste gang.

- Nei, den tar lenger tid så jeg får nok laste litt mindre, sier han.

Inspektør Stein Nessan ved Statens vegvesen i Sør-Trøndelag. Foto: Leif Arne Holme