- Avgiftsøkning er storm i et vannglass

– Regjeringens avgiftsøkning innebærer at det vil koste to kroner mer å kjøre fra Trondheim til Oslo. Dette er storm i et vannglass, sier stortingsrepresentant Eva Kristin Hansen (Ap). Men fylkeslederne i Sp og Ap er likevel skeptiske.

Saken oppdateres.

Bensinavgiften øker med 5 øre, dieselavgiften med 10 øre fra 1. juli. Økningen var en del av klimaforliket, men regjeringen foreslår at dette kommer et halvt år tidligere enn planlagt. Om man bruker ca. 40 liter bensin på å kjøre til Oslo, vil det altså bli to kroner dyrere. For dieselbiler blir det fire kroner mer.

– Disse femørene er storm i et vannglass. Fem øres økning betyr at det vil koste to kroner mer å kjøre fra Trondheim til Oslo. Det vil knapt noen merke. Dette er realiteten i saken, likevel har vi en nasjonal kjempekrangel om det, påpeker Eva Kristin Hansen som også er nestleder i Sør-Trøndelag Ap.

Skjønner stress

– Jeg skjønner at folk blir stressa over at drivstoffprisen går opp. Men det er jo på grunn av at rå¿oljeprisen stiger. Det kan vanskelig regjeringen lastes for, mener stortingsrepresentanten.

Lederen av Aps fylkesparti, Rissa-ordfører Per Kristian Skjærvik, ser imidlertid annerledes på det. Han kaller seg en lyttepost hos grasrota som forteller regjeringen at folk ikke liker avgiftsøkningen.

– Men hva mener du?

– I utgangspunktet er vel ikke de fem ørene den store belastningen, men det kan være dråpen som får det til å renne over. Derfor er det ikke så lurt å øke den nå. Jeg synes regjeringen burde ventet til januar, mener Skjærvik.

Vil ha avgiftsreduksjoner

Senterpartiets fylkesleder i Sør-Trøndelag, Jon P. Husby, går mye lenger.

– Dette slår veldig hardt ut. Jeg er ikke på linje med regjeringen i denne saken. I distriktene har man jo ikke noe valg.

– Men vil fem eller ti øre utgjøre noen forskjell i distriktene?

– Vi må finne et system som gjør at drivstoffprisen ikke varierer slik. Det vil gå ut over næringsliv og bosetting. Vi må se om det er mulig å få til en senking av de statlige avgiftene, mener Husby som dermed tar til orde for avgiftslette på drivstoff.

Les også: Trøndersk næringsliv merker økte drivstoffpriser

Ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, er ikke veldig bekymret over fem øre fra eller til. Men hvis den generelle drivstoffprisen blir veldig mye høyere ser hun at man må inn i forhandlinger med fylkeskommunen for å få til en kompensasjon.

– Det jeg er bekymret for er at folk ikke skal ha et godt alternativ til bil. Det er det vi må få til, framholder hun.

 
På forsiden nå