Lettvint blir farlig i trafikken

Enkelte lastebilsjåfører og bilister har mye å lære når det gjelder sikring av last. Her viser Statens vegvesen frem de verste tilfellene.

Saken oppdateres.

«Jeg skulle bare. . .» er den vanligste unnskyldningen når kontrollørene til Statens vegvesen stopper bilister som har ignorert sikring av lasten sin.

- Ofte skal de ikke kjøre så langt, og så har de ikke kjøpt sikringsutstyr, forteller Jan Ivar Moen, faggruppeleder på Sandmoen trafikkstasjon.

Han viser frem bilder tatt de siste fire årene, og det er mange kreative løsninger på fraktproblemet. Lasten på tilhengeren er enten for bred eller for lang, og ved frakt av gjenstander er det mange som ikke ofrer maksimumsvekt på hengeren én tanke. Det skal også være en tydelig merking dersom noe stikker utenfor hengeren.

- Her er det en henger som mistet hjulet, trolig fordi det ble for tungt. Vi har også sett hengere som har vært så baktunge at bilens bakhjul nesten ikke tar i bakken. Det er bare tilfeldigheter som gjør at det går bra, sier Moen.

En vanlig henger med én aksling har maksimalvekt på cirka 1200 til 1300 kilo, mens Moen har sett hengere med opptil dobbel vekt.

BILDEGALLERI: Se flere farlige lastemetoder

- Livsfarlig for motorsyklister

Kunnskapen eller viljen er ikke nødvendigvis noe bedre hos dem som har transport som yrke. Sandmoen kontrollstasjon har hovedsakelig kontroller rettet mot tunge kjøretøy, og avdekker stadig urovekkende tilfeller av feil eller manglende sikring.

- Ofte fyller de opp lasteplanet helt til det renner over på sidene, og så kjører de. Rundkjøringene i Trondheim har massevis av grus som har falt av lasteplan, og som kan være livsfarlig for motorsyklister, forklarer Moen.

15-20 grove tilfeller

Det er ingen deler av lasten som skal kunne ramle av eller settes i bevegelse ifølge lovverket. Dette syndes det en del imot.

- Grove tilfeller anmelder vi til politiet, og vi har 15 til 20 anmeldelser i året, sier Moen. I alle tilfeller vil det alltid være sjåføren som blir stilt til ansvar dersom det skjer en ulykke. Dersom 30 tonn med stål eller betong setter seg i bevegelse, er det lite som kan stoppe ferden dersom det blir en kraftig oppbremsing. - Konsekvensene dersom dette treffer en møtende bil i 80 km/t er ikke vanskelig å tenke seg, sier Moen.

Bruker feil kjøretøy

I 2002 omkom to personer da en lastebil mistet ei granittblokk og knuste personbilen som de satt i. Etter denne ulykken ble det en del fokus på sikring, men fortsatt gjenstår det en del.

- Fortsatt er det mye gammelt og dårlig utstyr. Å få forståelse for at det ikke holder med bare én type sikring i noen tilfeller, er ikke lett, sier Moen.

- Et gjennomgående problem er at man frakter last med kjøretøy som er uegnet for den aktuelle lasten. Dessuten er det mange som slurver med å gjøre rent etter seg på lastebæreren, og grus og sand som ligger under lasten, gjør at den sklir enklere, påpeker Moen.

7. juli i år mistet et vogntog lasten sin på E6 nær Vinterbro. Glassflasker med mineralvann ble knust utover hele veibanen.

- Selv om ei flaske ikke veier så mye, kan den gjøre stor skade, sier Moen.

 
 
 
 
 
På forsiden nå