I det siste har Adresseavisen omtalt flere ulykker der hjelm har forhindret alvorlige skader. Blant annet takket RBK-prest Steinar Leirvik høyere makter for at han brukte sykkelhjelm da han ble påkjørt av en moped på Singsaker i Trondheim.

Både Trygg Trafikk og Statens vegvesen er klare i sin oppfordring om at alle syklister bør bruke sykkelhjelm, og det er ingen tvil om at hjelm kan bidra til å redusere skadene dersom syklister kommer ut for en ulykke.

Men bruk av sykkelhjelm har også noen uønskede effekter. Derfor har det heller aldri blitt påbudt med hjelm i Norge.

- Effekten er overdrevet

- Selv om effekten av sykkelhjelm ofte er litt overdrevet, finnes det ikke noe empirisk belegg for påstanden om at det å bruke hjelm øker skaderisikoen. Men neongule jakker og refleksvester har trolig større effekt, totalt sett, på syklisters skaderisiko enn hjelm. Forklaringen er at hjelm kun virker mot en spesiell type skade, hodeskade, mens synlige syklister har langt mindre risiko for å bli innblandet i en kollisjon, skriver forsker Alena Høye fra Transportøkonomisk institutt i en e-post til Adresseavisen.

Høye er også medredaktør av Trafikksikkerhetshåndboken som oppsummerer nasjonal og internasjonal forskning om trafikksikkerhet. I sitt svar viser hun til en dansk studie om gule sykkeljakker.

Forskerens argumenter gjelder sammenstøt mellom syklister og andre trafikanter. Om syklisten velter eller faller av på egen hånd, hjelper ikke refleksvesten.

- Begge er viktig

Distriktsleder Knut Ove Børseth i Trygg Trafikk Sør-Trøndelag er opptatt av at folk bruker både refleksvest og sykkelhjelm.

- Det er ikke så viktig hva som fungerer best, begge fungerer og begge er viktige. Hjelmbruk handler om å begrense skader når det først skjer et uhell. Men bruk av refleksvest er mer forebyggende og handler om å være synlig i trafikkbildet, sier Børseth.

Han legger til at det å gjøre seg synlig i trafikken ikke bare gjøres ved å bruke refleksvest, men også ved å bruke klær med farger.

Nylig skrev Adresseavisen også om Statens vegvesens siste målinger blant 9450 syklister som viser at færre og færre bruker sykkelhjelm. Ungdom mellom 12 og 17 år er de dårligste til å bruke hjelm. 32 prosent brukte sykkelhjelm, mot 36 prosent året før.

- Større risiko med hjelm

Studier Alena Høye har sett på fra Australia og New Zealand viser at hjelmpåbud reduserer antall syklister, og at det igjen kan øke risikoen for hver enkelt syklist. Men det er usikkert hvilken innvirkning et hjelmpåbud ville hatt i Norge.

- Påbud om sykkelhjelm har vist seg å føre til mindre sykling og økt risiko for den enkelte syklist. Dette kan skyldes at syklister generelt har høyere risiko når det er få syklister i trafikken, enn når det er mange. Om risikoen for hodeskader kan reduseres ved et påbud av sykkelhjelm eller ikke, er derfor usikkert, skriver Høye.

Forskeren understreker at dette kun gjelder for voksne syklister. For barn har sykkelhjelm stor effekt.

Distriktsleder Knut Ove Børseth i Trygg Trafikk Sør-Trøndelag er opptatt av at folk bruker både refleksvest og sykkelhjelm. Foto: STEINAR FUGELSØY, Adresseavisen