Fort Worth, USA: Fly-utrullingene skjer på Lockheed Martins fabrikk i Fort Worth. Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide, forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og generalinspektøren for luftforsvaret, Per Egil Rygg, er tilstede på markeringen som mottagere.

Foran skjema

Mandag var følget på omvisning på fabrikken der flyene monteres. En imponert forsvarsminister trakk frem flyprodusentens kvalitetssikringsregime som spesielt imponerende.

LES PÅ PLUSS: Politikere frykter høye kostnader gir kampfly-kutt

Det første norske flyet går under betegnelsen AM-1. Det gjenstår forstatt noe testing, men i løpet av kort tid er det klart for første flytur. Det er heller ikke lenge til neste fly, AM-2, være klart til utrulling og overlevering. Fly nummer tre, fire, fem og seks er alle under produksjon. De to første flyene leveres før tidsfristen, opplyser sjef for kampflyprogrammet, generalmajor Morten Klever. Han bekrefter prisen er helt i tråd med den prisen programmet har beregnet.

Milliardkostnader

Kampflyprogrammet opplyser at anskaffelsen totalt vil koste 67,9 milliarder norske kroner. Det inkluderer nødvendig materiell for å bruke flyene. Det gir en pris på 1,3 milliarder kroner.

Ut fra dagens dollarkurs kan imidlertid prisanslaget være for lavt selv om det er lagt inn usikkerhetsmargin.

Nøyaktig hva hvert fly koster Norge er ikke lett å få direkte svar på, men da kontrakten ble inngått opplyste Lockheed Martin at stykkprisen per fly, uten motor og våpensystemer i produksjonsserie sju, som de første norske flyene er en del av var 98 millioner dollar, eller 805 millioner kroner per fly (beregnet ut fra mandagens dollarkurs).

- Vil bli billigere

Mandag opplyste Lockheed Martin at enhetsprisen for flyene som leveres i den neste produksjonsserien er 108 millioner dollar, eller 888 millioer kroner per per stykk inkludert motor.

- Kostnaden er i dag omtrent halvparten per fly i forhold til da vi startet arbeidet. Prisen vil gå ned ytterligere når produksjonen øker, sier Klever.

Blir i USA

De fire første flyene vil bli stasjonert på Luke Air Force Base ved Phoenix i Arizona.

- Flyene vil inngå i en pool av fly som brukes i treningen av alle pilotene der. På den måten kan for eksempel de norske pilotene få andre fly selv om de fire norske maskinene er under service, sier Joseph Dellevadova, som er representant for det statlige amerikanske F-35-programmet.

Perfekt for Norge: Lockheed Martins sjefstestpilot, Alan Norman, og Mike Rein (til h) fra flyprodusentens kommunikasjonsavdeling, snakker om hvilke fantastiske muligheter det nye flyet gir sammenlignet med dagens norske jagerfly. Foto: Richard Sagen
Trapper opp. Flyprodusenten opplyser at de i løpet av kort tid vil mangedoble flyproduksjonen i det gigantiske anlegget i Fort Worth. Her er en norsk delegasjon i produksjonshallen for F-35. Foto: Richard Sagen