Trønderjente reddet Hapå

En Facebook-aksjon startet av meldalsjenta Andrea Næve reddet 60-åringen Hapå fra graven.

Saken oppdateres.

Produsenten Nestlé la 16. desember i fjor ned produksjonen av det tradisjonsrike pålegget etter 60 år. Etter stort engasjement på Facebook er det nå klart at Kavli overtar varemerket fra 3. april.

Har hamstret Hapå etter nedleggelsen

- Da jeg hørte at Nestlé skulle slutte å produsere Hapå tenkte jeg at «dette går jo ikke an», sier Næve til adressa.no.

Hun fikk første smak på favorittpålegget som liten jente på besøk hos besteforeldrene, og har siden vært frelst.

- Nybakt brød med Hapå er tingen, sier hun og innrømmer at hun har hamstret pålegget etter at de siste glassene gikk av samlebåndet på slutten av fjoråret.

Stor Facebook-respons

Næve opprettet Facebook-gruppen «BEVAR Hapå» for en og en halv måned siden. I skrivende stund har 5432 personer meldt seg inn i gruppa.

Dette har ikke gått upåaktet hen hos Kavli som mener overtakelsen av Hapå-varemerket er en spennende investering.

- Det er vel knapt noen i Norge som ikke har hatt Hapå på spisebordet. Norske forbrukere har de siste månedene vist at Hapå har livet rett så dette ser vi på som en god og spennende investering, sier administrerende direktør i Kavli, Erik Volden til NRK.

Han legger ikke skjul på at Facebook-engasjementet har vært noe av grunnen til at Kavli valgte å overta produksjonen av Hapå.

- Dette har helt klart vært svært viktig i vår vurdering om dette var noe vi skulle satse på, sier han.

Volden lover at Hapå skal produseres på akkurat samme måte som før.

- Mamma savner ananas-Hapå

Næve hadde imidlertid ikke trodd at Facebook-initiativet skulle nå frem.

- Jeg hadde ikke trua, men er veldig glad for at Hapå nå får leve, sier hun til adressa.no.

Meldalsjenta kan fortelle at moren hennes har et annet Hapå-savn.

- Hun har fortalt meg om Hapå med ananassmak, og at hun savner den, sier 19-åringen som selv ikke har fått smake denne varianten.

Hun tror imidlertid ikke at moren er så ivrig at hun oppretter Facebook-gruppe for dette.

Flere Facebook-aksjoner

Hapå er langt i fra det første produktet som skaper engasjement på Facebook. Gruppen som ønsker Soho-sjokoladen tilbake har nå nesten 30.000 medlemmer.

Nidar vil imidlertid ikke ta den tilbake på markedet.

- Soho var en storsatsing fra Nidar. Mange kjøpte den i den første perioden, men deretter falt salget. Etter hvert var ikke salget tilstrekkelig til å forsvare en plass i butikkhyllene, sier informasjonssjef i Nidar, Ellen Behrens på Nidars nettsider.

Hun sier videre at Nidar er klar over at sjokolade engasjerer, og at de følger med på Facebook.

En gruppe som har hatt suksess er den som kjemper for brusen Urge på 1,5 liters flasker. Brusen kom i hyllene etter stor oppslutning på Facebook.

Gruppen for dem som ønsker tyggegummien BUGG tilbake i butikkhyllene er i kraftig vekst. På fem måneder har over 51.000 medlemmer meldt sin støtte.

Si din mening! Hvilket produkt savner du?

 
På forsiden nå