- De sier aldri mer, aldri mer

Noen utenlanske vogntogsjåfører får den store skrekken etter å ha kjørt på trønderske veier.

Saken oppdateres.

Vogntog som velter, havner i grøfta eller ikke kommer seg opp bakken. Det har bergingsmannskapene i Trøndelag rykket ut til hundrevis av ganger den siste måneden.

For den iskalde starten på vinteren, etterfulgt av en periode med mye snø, har betydd trøbbel for yrkessjåførene på trønderske veier.

- Det har vært ekstremt mye å gjøre, særlig de siste 14 dagene. Det begynte da kulden satte inn for en måneds tid siden, og siden har det bare fortsatt, sier Ann Kristin Fornes ved Viking Trondheim til adressa.no.

Bare den siste måneden har Statens vegvesen registrert 14 veistengninger som følge av vogntogtrøbbel i Midt-Norge.

Stengte vei

Senest søndag ettermiddag ble det kaos på E6 etter at en trailer kjørte seg fast i Klettbakken.

Klettbakken er, sammen med fylkesvei 714 ut mot Hitra og fylkesvei 710 mellom Orkdal og Agdenes, de strekningene hvor det må berges flest vogntog.

- Fylkesvei 714 er overrepresentert på statistikken, sier Fornes, og viser til kaoset som oppsto på veien sist fredag.

Da ble flere vogntog stående bom fast i Bergsbakken i Snillfjord. Veien ble helt stengt da en sjåfør skulle foreta en forbikjøring, men ble sittende fast ved siden av et annet fastkjørt vogntog.

På det meste den siste måneden har Viking vært ute på opptil 100 oppdrag på et døgn. Fornes anslår de har måttet berge mellom 10 og 15 vogntog daglig den siste måneden.

Sjekk føret på veiene her

Dropper kjettingen

- Når det først skjer noe, skjer det mye. Det er litt enten eller, sier Fredrik Bergmann, daglig leder i Falck.

Han beskriver situasjonen de siste dagene som «heftig». Særlig de utenlandske vogntogene har litt å gå på når det gjelder å sko seg skikkelig, ifølge Bergmann.

- Dekkene er stort sett bra, men mange har ikke tatt på kjettingen. De sitter i t-skjorte og tøfler inne i førerhuset, og synes det er litt ukomfortabelt å gå ut å legge på kjetting. Noen vet ikke hvordan de skal gjøre det heller, sier Bergmann.

Han er ikke i tvil om at noen utenlandske sjåfører får den store skrekken etter å ha vært ute på glatte, smale, norske veier.

- De kommer hjem til sjefen og sier «aldri mer, aldri mer».

LES OGSÅ: Sklir på glatta, skylder på kona

Skumle forbikjøringer

Ann Kristin Fornes mener at også førere av personbiler har et ansvar for å ikke gjøre vondt verre for vogntogene.

- Vi må tenke på hvordan vi kjører i forhold til de store kjøretøyene. Vi må huske må at et kjøretøy på flere titalls tonn har mye lengre bremselengde enn små personbiler.

Ute på veiene har hun blitt rystet over enkeltes adferd.

- Vi ser noen hasardiøse forbikjøringer. Det er en del som lever veldig farlig. Man må huske at det er bedre å komme frem litt sent enn å ikke kom frem i det hele tatt, sier Fornes.

Følg Adressa.no på Facebook

 
 
På forsiden nå