- Til slutt vil ikke veiene være kjørbare

Norges Lastebileeierforbund frykter vår med voldsom telehiv. - Dette må vi leve med, sier Statens vegvesen.

Saken oppdateres.

Telehiv er et problem hvert år, men etter en sprengkald vinter frykter Norges Lastebileierforbund at årets vår vil bli den verste på lenge. Dype dumper, hull og sprekker tar på når man sitter i førerhus hele dagen.

- Det blir bare verre og verre for hvert år. Det bevilges ikke nok penger til å holde tritt med den store trafikkveksten. Til slutt vil enkelte veier ikke være kjørbare lenger, sier fylkesleder i Norges Lastebileeierforbund Sør-Trøndelag, Niklaus Haugrønning, til adressa.no.

- Staten lurer seg selv

Han er frustrert over at det ikke gjøres mer forebyggende veivedlikehold.

- Nå er det slik at det drives brannslokking der det er aller verst. Men ettersom skadene blir større, blir det også dyrere å utbedre. Staten lurer både seg selv og oss ved å beregne for lav trafikkvekst, sier Haugrønning.

Hvordan ser din vei ut? Send oss bilde til webred@adresseavisen.no eller last opp video her.

Telehiv oppstår på en del veier fordi vann har frosset under veidekket og flyttet på masser eller skapt hulrom. Når veien tines opp igjen blir disse hulrommene mest merkbare som humper. Mest utsatt er eldre veier og grusveier.

Sjekk føret på veiene her

Blant sjåførene snakkes det mye om den kroppslige belastningen ved å kjøre på humpete veier

- Det humper og rister godt. Det er klart det er en påkjenning. Vi mener Arbeidstilsynet burde vært inne og sett på veien som arbeidsplass, sier Haugrønning.

LES OGSÅ: - Sitter på nåler hele dagene

Brå opptining det verste

Hos Statens vegvesen krysser de nå fingrene for at vi får en gradvis oppting av veiene. Helst ser seksjonsleder for drift, Kjell Åge Lauritzen, at veiene tiner før påskeutfarten.

- Hvor ille det blir, er avhenging av hvordan været utvikler seg. Det verste er når veiene tiner brått. Mye nedbør er heller ikke heldig. Og faller opptiningen sammen med påska, når det er mye trafikk på veier som vanligvis ikke er så trafikkerte, kan det virkelig bli ille, sier Lauritzen.

Han sier vi i fjor var relativt heldige. Vinteren var sprengkald, men på grunn av gradvis opptining ble ikke problemet like ille som det kunne ha vært.

Bli med over humpen som kostet en uheldig bilist 7000 kroner i fjor vår.

LES OGSÅ: «Trøndelags verste dump» er tilbake

- Avpass farten

Når telehiven trer frem sørger Statens vegvesen for å skilte de dypeste dumpene.

På veier uten fast dekke legger man på midlertidig masse.

At veiene ikke er like slette som vanlig på vårparten, mener Lauritzen vi må forvente.

- Dette må vi leve med. Rådet til bilistene er å avpasse farten etter forholdene. Det er ikke alltid man kan kjøre på fartsgrensa, sier Kjell Åge Lauritzen.

Følg adressa.no på Facebook

 
 
På forsiden nå