EU kan velte flyrute

Nye EU-krav til sikkerheten kan stoppe flyrutene ved Ørland lufthavn.

Saken oppdateres.

Det halvt kommunale flyselskapet Air Norway, som flyr mellom Ørland-Oslo og Ørland-Aalborg, sliter allerede tungt økonomisk. Så tøft er det at selskapet nå ber om ytterligere lettelser gjennom fritak av landingsavgifter ved Ørland lufthavn. Det skjer bare få måneder etter at det ble tilført en million kroner i ny egenkapital og at Ørland kommune overtok halve selskapet.

Nå foreslår ordføreren at søknaden om fritak av avgifter skal avslås. I tillegg kan flyforbindelsen fra Ørland få ytterligere problemer dersom EU skjerper sikkerheten ved småflyplasser. Ørland kommune har allerede fått varsel fra Luftfartstilsynet om en innskjerping av det totale sikkerhetskonseptet for luftfart i Norge. For Ørland kan dette bety krav om økt bemanning.

– Blir dette kravet innført vil det bety en økt kostnad på 460.000 kroner året i 2005, sier Johan Uthus i Ørland kommune.

Uthus opplyser at Ørland lufthavn slapp unna den forrige innskjerpingen som trådte i kraft fra nyttår. Det skyldes at Ørland har få avganger og et relativt lite fly. De øvrige småflyplassene i Midt-Norge har gjennomført nye rutiner med hundre prosent kontroll av bagasje, passasjerer og ansatte.

Seniorrådgiver for Security, Merete Dyrud, i Luftfartstilsynet sier saken fortsatt ligger i EU-kommisjonen, og at det foreløpig ikke har kommet en avklaring. Hun mener det også vil ta noen år før en eventuell innskjerping vil gjelde for Ørland.

– Det diskuteres om en strengere sikkerhetskontroll også skal gjelde for flyplasser med fly under 20 seter, sier Dyrud.

 
        
            (Foto: DAN ÅGREN)

  Foto: DAN ÅGREN

På forsiden nå